چکیده:
رشد اخبار جعلی در فضای مجازی، اعتبار منبع در رسانههای نوین را اهمیتی تازه بخشیده و بشر امروزی را از «عصر اطلاعات»، وارد «عصر اعتبار اطلاعات» نموده است. پژوهش حاضر قصد دارد بررسی کند که چه عواملی بر اعتبار منبع در رسانههای جدید، اثرگذار بوده است تا بستری برای مقابله با انتشار اخبار جعلی فراهم شود. به همین منظور، محقق به مصاحبه نیمه ساختیافته با تولیدکنندگان محتوا در کانالهای خبری فارسی پیام رسان تلگرام و نیز متخصصان علوم ارتباطات پرداخته و با روش تحلیل تماتیک، 36 مقوله را به استناد گزارههای مطرح شده در مصاحبهها، شناسایی و آنها را در شش مقوله اصلی دسته بندی کرده است. حجم نمونه مورد استفاده برای انجام مصاحبه 25 نفر میباشد. مقولههای اصلی شامل «تحول در مفهوم اعتبار اطلاعات»، «کالاییشدن مخاطب و استیلای تبلیغات تجاری»، «افول مسئولیت اجتماعی و حرفهایگری»، «رهیافت نو در تولید سبک و محتوای خبر»، « دگرگونی در ارزشهای خبری» و «تغییرات در مفهومسنتی دروازهبانی خبر»، در مسیر تحقیق به دست آمد.
Abstract The growth of fake news in cyberspace has given renewed attention to the source credibility in modern media and has brought modern humans into the "era of credibility of information" from the "information age". The present study intends to investigate what factors have influenced the source's credibility in the new media, in order to provide a platform for coping with the publication of fake news. To this end, the researcher conducted a semi-structured interview with content producers in the Persian news channels of the TELEGRAM messenger and communications science specialist, and, using the method of Thematic Analysis, 36 items were cited based on the statements presented in the interviews, Identify and categorize them in six main categories. The sample size used for the interview is 25 people. Major categories include "evolution in the concept of information credibility", "Commodification of news and advertising", "the decline of social responsibility and professionalism," "the new approach to the production of style and content of news," "change In the news values "and" Changes in the traditional concept of the gatekeeping of news ", was obtained in the direction of the research. It has been suggested that media policymakers, while upgrading the user / audience media literacy,
خلاصه ماشینی:
به همين منظور، محقق به مصاحبۀ نيمه ساخت يافته با توليدکنندگان محتوا در کانال هاي خبري فارسي پيام رسان تلگرام و نيز متخصصان علوم ارتباطات پرداخته و با روش تحليل تماتيک ، ٣٦ مقوله را به استناد گزاره هاي مطرح شده در مصاحبه ها، شناسايي و آنها را در شش مقولۀ اصلي دسته بندي کرده است .
(Graziano & McGrath,1986) روش پژوهش پژوهش حاضر، از نوع پژوهش هاي کيفي است که در آن با استفاده از رويکرد مصاحبۀ عمقي نيمه ساخت يافته کوشش شده تا عوامل مؤثر بر اعتبار منبع در کانال هاي خبري تلگرام از ديدگاه توليدکنندگان محتوا و متخصصان علوم ارتباطات مورد بررسي قرار بگيرد.
بر همين اساس ، نمونه گيري اين پژوهش ، از آن دسته از مصاحبه شوندگاني است که علاوه بر قابليت دسترسي به آنان ، هريک توانسته اند اطلاعات مقتضي در مورد عوامل مؤثر بر اعتبار منبع در کانال هاي خبري تلگرام را در اختيار پژوهشگر قرار دهند.
در همين زمينه ، برخي از مصاحبه شوندگان معتقد بود: «در رسانه هاي کلاسيک براي سنجش اعتبار از ميزان اعتماد مخاطب ، صحت ، باورپذيري و اطمينان اطلاعات استفاده ميشد، درحاليکه در رسانه هاي اجتماعي، چنين مقولاتي کاربرد خود را از دست داده اند.
تفاوتي که رسانه هاي سنتي با رسانه هاي جديد دارند، اين است که هزينۀ ايجاد رسانه خبري نسبت به گذشته ، به طرز فاحشي کاهش يافته و اکنون هر کس با داشتن يک تلفن هوشمند و اتصال آن به اينترنت ، قادر است رسانۀ موردنظر خود را داشته باشد، اما چنين رسانه هايي، وقتي مخاطبان زيادي به دست ميآورند، ميل به کسب درآمد دارند و به خاطر همين ، مجبورند با ميل و خواست آنها رفتار کنند.