چکیده:
مشتریان به همه تسهیلات خدماتی از قبیل فروشگاههای بزرگ، دستگاههای خودپرداز، پمپ بنزین و غیره نیازمندند و استفاده از این تسهیلات به صورت روزمره و جزء عادات آنها محسوب میگردد. به اعتقاد برخی پژوهشگران در هنگام انتخاب مکان برای این تسهیلات، هدف باید حداکثر پوشش جمعیت درون شبکه باشد. هدف آغازین این پژوهش، شناسایی عوامل موثر برای انتخاب مکان مناسب برای دستگاههای خودپرداز از طریق بازبینی پژوهشهای موجود در حوزه بانکداری و مصاحبه باخبرگان این حوزه میباشد. همچنین در رویکرد پیشنهاد شده این پژوهش بعد از تعیین عوامل بالقوه جهت استقرار این دستگاهها، مهمترین عوامل موثر برای تعیین مکان دستگاههای خودپرداز از طریق مدلسازی ریاضی مورد اولویتبندی قرار میگیرد. در این پژوهش 15 عامل برای تعیین مکان برای دستگاههای خودپرداز بر اساس پیشینه پژوهش و در نهایت بر اساس نظر کارشناسان به چهار گروه عوامل پوششی، عوامل اقتصادی، عوامل رقابتی، عوامل سرمایهگذاری-قانونی دستهبندی شد. همچنین براساس وزنهای بدست آمده از مدلسازی ریاضی، عوامل پوششی با وزن 0/43 در رتبه اول و به عنوان مهمترین عامل شناسایی گردید. همچنین عوامل اقتصادی با وزن0/23 در رتبه دوم و عوامل رقابتی با وزن0/19 در رتبه سوم و عوامل سرمایه گذاری- قانونی با وزن 0/13 در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که هرکدام از عوامل چهارگانه تعیین شده، میتواند اثرات متفاوتی بر روی تصمیمگیرندگان داشته باشد. از این رو به منظور اثربخشی بیشتر، مدیران بانکها باید متناسب با هر عامل، تصمیمات متفاوتی اتخاذ نمایند.
Customers require various service facilities including department stores, ATMs, and gas stations the use of which has become a daily routine. Some researchers believe that location choice of such facilities should be based on maximum population coverage within the network. The current research set out to identify potential factors that may bear an impact on location selection of ATM machines through exploring the existing literature on banking and interviewing experts in the field. Moreover, it aimed to prioritize the most important factors among those already specified through mathematical modeling. The findings emerging from the literature and expert review indicated 15 factors influencing ATM location decisions that were further subcategorized into four major factor sets of economic, competitive, coverage, and investment - legal. The results of mathematical modeling weighing revealed the priority of factors with Coverage, weighing 0.43, as the first and most important one followed in significance by economic factors, weighing 0.23, competitive factors, weighing 0.19, and investment - law factors, weighing 0.13. The results of this study also indicated that each of the four factors sets could impact decision-makers differently; therefore, bank managers are suggested to vary their decisions with respect to each of the factors to achieve optimal effectiveness.
خلاصه ماشینی:
1 - Dinler 2 - Seetharam 3 - Guanghua 4 - Arena 5 - Dewally 6 - Fernandez 7 - Puerto 8 - Zhu (193) ريسک هاي محيطي: اين شاخص شامل ريسک حمل و نقل ، ريسک طبيعي، پوشش : اغلب مسائل مکان يابي به پوشش جمعيت با توجه به فاصله يا زمان پاسخگويي توجه مي نمايند.
در مطالعه ديگري معيارها و شاخص هايي همچون تعداد موسسات مالي و اعتباري موجود، ريسک هاي محيطي (مثل ريسک حمل و نقل و ريسک طبيعي) بر انتخاب مکان تسهيلات عمومي (اسکوبار١ و همکاران ، ٢٠١٣) 1 - Villacreses 2 - Izdebski 3 -Kallioras 4 - Chauhan 5 - Singh 6 - Yen 7 - Brimberg (197) شاخص هاي تبيين شده پژوهش اما از جمع بندي آنچه در متون مختلف ارائه شده و طي مصاحبه هايي که با متخصصين حوزه بانکداري صورت گرفته است ميتوان به چهار معيار اصلي که عبارتند از عوامل اقتصادي، استراتژي رقابتي با ساير بانک هاي موجود در سطح شهر، پوشش تراکمي و عوامل سرمايه گذاري - قانوني اشاره نمود.
جدول شماره ٦: تعداد کارشناسان مورد استفاده در اين پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) رتبه بندي عوامل اصلي مدل طي نظر سنجي به عمل آمده بر اساس جمع بندي نظرات خبرگان ماتريس مقايسات زوجي معيارهاي اصلي نسبت به هم در جدول شماره ٧ نشان داده شده است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) شکل شماره ١: نمودار راداري مدل پژوهش Figure 1: Radar diagram of the research model (204) رتبه بندي عوامل پوششي طي نظرسنجي به عمل آمده بر اساس جمع بندي نظرات خبرگان ماتريس مقايسات زوجي عوامل پوششي نسبت به هم در جدول شماره ٩ نشان داده شده است .