خلاصه ماشینی:
"البته باوجود این ویژگیها،در نهایت او نیز از جنگ خسته میشود و خستگی خود را با تمارض نشان میدهد؛چیزیکه در مورد برسن،عالیترین راهکاری است که نویسنده پیشروی شخصیتش میگذارد.
در هر جنگی،طرح اصلی بهعهدهء خود جنگ است،اما انگیزشها یعنی فصل مشترک عناصر روایت با طرحی که در شخصیتپردازی شکل میگیرد،میتواند به مثابه پاره طرح (Subplot) و پاره روایتها عمل کند؛چیزیکه به احتمال قریب به یقین در زمان نگارش این اثر برای بیشتر نویسندههای جهان به صورت یک مؤلفه درنیامده بود.
هانریش بل این پرسش را که در مباحث جامعهشناختی و روانشناختی به مناقشهای پرطول و تفصیل تبدیلشده است،به نفع هموطنانش برجستگی بیش از حدی میدهد؛طوری که خواننده از صفحه چهل بهبعد احساس میکند که نویسنده سعی دارد در ماجرای جنگ دوم جهانی«هموطنان خارجاز دایره قدرت»خود را بهنوعی تبرئه کند صدای آنها مشروط میکند و کسانی را که صدایخوب دارند، از مرگ و کار معاف میکند و با آنها گروه کر تشکیل میدهد.
در نتیجه فاین هالس راه خانه را در پیش میگیرد و در این فکر است که پس از رسیدن به خانه،خود را به مادرش بسپارد تا تروخشکشکند،اوقاتش را به کتابخواندن و سیگارکشیدن بگذراند و برای زندهنگهداشتن یاد ایلونا؛که دعا را سبب خشنودی خدا میدانست؛به کلیسا برود و دعا بخواند.
آیا مردم عادی یک کشور-مثلا آلمانیها-به علت حضور در جبهههای جنگ و بقای قدرت لجامگسیخته حاکم بر کشورشان،از نظر تاریخی موجهاند و بیگناه؟ هانریش بل این پرسش را که در مباحث جامعهشناختی و روانشناختی به مناقشهای پرطول و تفصیل تبدیل شدهاست، به نفع هموطنانش برجستگی بیش از حدی میدهد؛طوری که خواننده از صفحه چهل بهبعد احساس میکند که نویسنده سعی دارد در ماجرای جنگ دوم جهانی«هموطنان خارج از دایره قدرت»خود را بهنوعی تبرئه کند."