خلاصه ماشینی:
"محتوای رمان سنتی-طرح آن-همچنانکه محتوای تئاتر یا شعر حماسی(نوعی که امروزه اثری از آن دیده نمیشود)،سیر و سفری است در زمان که از آنچه در زندگی روی میدهد تقلید میکند.
این نوع روایت،که منطقی است و به آسانی میتوان آنرا دنبال کرد، بیش از دو هزار سال سابقه دارد.
اما«جستوجوی زمان از دست رفته»به خاطر آنچه پروست آنرا دخالتهای دل مینامد-یعنی وقتیکه احساس و حافظه،پابهپای یکدیگر پیش نمیروند-فرایند دشواری است.
قهرمان اورلاندوی (1928)ویرجینیا وولف،در آغاز رمان شانزده ساله است و در پایان آن سیوشش سال دارد.
آیا تصنعی نمینماید؟زیرا حتی وقتیکه زمان مورد توجه نیست،درک زمان به نحوی نازدودنی در شکل دیگری از ادبیات وجود دارد که به شکستن قواعد زمان علاقهمند است.
ژان-ژاک روسو نقل میکند که در جزیرهء سنپیر چگونه لحظاتی از سعادت را تجربه کرد که در آن زمان حضور نداشت و زمان حال ابدی به نظر میرسید.
پس،زمان برای نویسنده-زمانیکه آفریننده در هنگام کار تجربه میکند-چیست؟نوشتن شیوهای از متوقف کردن زمان یا گریز از آن است.
چه در ادبیات و هنرهای بصری،و چه در پژوهش علمی،آفریننده در زمان حالی موهوم گرفتار میشود که،مانند حالت استغراق عارف یا تصور بهشتی تصنعی،آگاهی از زمانهای دیگر را زایل میکند.
زمان برای خواننده چه معنایی دارد؟به نظرم این امکان طفره رفتن از هراس از تاریخ از طریق گریز به دامن آنچه ماندگار است،در مدت زمان آزادی که صرف خواندن میشود نیز وجود دارد.
ممکن است احساس اضطراب کنند،اما این احساس،اضطراب پالودهای خواهد بود که بر زمان حال خود آنان تأثیر خواهد گذاشت."