چکیده:
هدف پژوهش، شناسایی چالشهای فرآروی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه هنرهای نمایشی است. در مسیر رسیدن به این هدف، سیاستهای توسعهای کانون، در این حوزه نیز بعنوان سوال اصلی پژوهش، بررسی شده است. تحقیق از لحاظ روش و ماهیت ترکیبی، برخاسته از نظریه داده بنیاد (کیفی) و توصیفی – پیمایشی (کمی) است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان در زمینه هنرهای نمایشی در کانون است. جامعه آماری در بخش کمی را مدیران، کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل میدهد. روش نمونهگیری نظری و حجم نمونه نظری تراکمی است. ابزار اندازهگیری کیفی مصاحبه و ابزار اندازهگیری کمی پرسشنامه بسته میباشد. پرسشنامه حاوی 72 سوال بسته بود واز مقیاس طیف 5 تایی لیکرت در پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه بین 30 نفر از مدیران، کارشناسان مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کانون توزیع شد. تحلیل نتایج بااستفاده از نرم افزار SPSS 20، حکایت از آن دارد که چالشهای توسعهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراکز فرهنگی وهنری، بیشتر متاثر از مقولات آموزشی، مالی، مدیریتی، قوانین و سیاستگذاری است. بر اساس پژوهش انجام شده، و دیدگاه مدیران، کارشناسان، مربیان و خبرگان کانون، در پایان پیشنهاداتی در جهت بهبود شرایط لحاظ گردید.
The purpose of this study is to identify the challenges of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults in the development of performing arts. In order to achieve this goal, the development policies of this Institute in this topic have been studied as the main question of the research. The research in terms of method and combined nature, arises from the theory of data foundation (qualitative) and descriptive-survey (quantitative). The statistical population of the research in the qualitative section includes experts in the field of performing arts at this Institute. The statistical population of the quantitative part consists of managers, experts and educators of this Institute. Theoretical sampling method and theoretical sample size is density.The qualitative measurement tool is the interview and the quantitative measurement tool is a closed questionnaire. The questionnaire contained 72 closed questions and a 5-point Likert scale was used in the questionnaire. Questionnaires were distributed among 30 managers, experts and educators of this Institute. The analysis of the results using SPSS 20 software indicates that the development challenges of this Institute in cultural and artistic centers are mostly influenced by the categories of education, finance, management, rules and policy.
خلاصه ماشینی:
تحلیل نتایج با استفاده از نرمافزار «SPSS 20» حکایت از آن دارد که چالشهای توسعهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراکز فرهنگی وهنری، بیشتر متأثر از دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران(نویسندۀ مسئول)، Moazzen51@gmail.
از این منظر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهعنوان مهمترین سازمانی که برای پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأسیس شده است، وظیفۀ توسعۀ هنرهای نمایشی و بهویژه تئاتر بهعنوان واسطۀ تربیتی در دورترین مناطق کشور را دارد، چراکه دوران كودكی مهمترین و حساسترین دوران شكلگیری شخصیت هر فرد است و بیتوجهی به آن نتایج جبرانناپذیری بهدنبال خواهد داشت، زیرا پایه و اساس جامعۀ فردا را كودكان امروز تشكیل میدهند.
از سال 1351، با تأسیس مرکز تئاتر کانون، نقش هنرهای نمایشی و بهویژه تئاتر با گونههای متنوع آن در پرورش فکر و ایجاد خلاقیت در بچهها پذیرفته و مقرر شد مرکز تئاتر، ضمن الگوسازی، توسعه و تولید تئاتر را در مراکز فرهنگی و هنری سراسر کشور (که آن زمان کتابخانه نامیده میشدند) از اهداف و برنامههای خود قرار دهد؛ اما پس از گذشت نیم قرن، تولید تئاتر در مرکز تولید تئاتر تهران واقع در پارک لاله محصور شده است و در مراکز وابسته در سراسر کشور خبری از تولید نیست.
در بخش کیفی با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد (grounded theory) برای بهدستآوردن شناخت بهتر عناصر چالشها و عوامل مؤثر در توسعۀ فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده شده است و از روش کمّی با استفاده از نرمافزار «SPSS 20» برای اعتبارسنجی، یافتن ارتباط بین متغیرهای تحقیق، و تعیین معنیداربودن یا نبودن نتایج حاصلشده استفاده میشود.