چکیده:
هدف از مطالعه حاضر مروری سیستماتیک بر مطالعات حوزه تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی معلمان
میباشد. آنچه که مسلم و واضح است این است که پیشرفت هر جامعهای در گرو استفاده بهینه از نیروی
انسانی آن جامعه است و منابع انسانی از مهمترین منابع استراتژیک سازمانها به حساب میآیند یکی از
سازمانهایی که در آن تعامل انسان با محیط گسترده است، نظام آموزش و پرورش است که معلمان
نقش حساس و با اهمیتی در جهت هدایت دانش اموزان دارند. فرسودگی شغلی را نشانگان روانشناختی
شامل خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش موفقیت فردی تعریف میکنند. یکی از عوامل اثربخش
در فرسودگی شغلی معلمان، تعهد سازمانی میباشد. مفهوم تعهد سازمانی در ادبیات تحقیق به طور گسترده
مورد توجه قرار گرفته است. تعهد سازمانی بیانگر این است که داشتن طرح و هدف در سازمان به تنهایی
اثربخشی سازمان را تامین نمیکند، ولی اگر شروط زیربنایی نیز وجود داشته باشد، اعضای سازمان به
سختی و بدون رغبت، از اهداف سازمان نیز حمایت خواهند کرد. با توجّه به حساسیت و اهمیت وظایف
شغلی و ارتباط مداوم و نزدیک معلمان با دانش اموزان در دامنههای سنی متفاوت، از یک سو و اثرات
ناشی از فرسودگی شغلی آنها بر نحوه عملکرد آنها از سوی دیگر، شناسایی عوامل فردی اثرگذار بر
فرسودگی شغلی آنان اهمیت ویژهای دارد. با توجه به نقش حساس و با اهمیت تعهد سازمانی در فرسودگی
شغلی معلمان، این مطالعه به بررسی مفاهیم و مطالعات مرتبط با این متغیرها خواهد پرداخت تا به واکاوی
ابعاد مختلف آنها بپردازد.
خلاصه ماشینی:
٢-٢- رويکرد روان شناختي _ اجتماعي مسلش و همکارانش (١٩٨٦) يک رويکرد مبتني بر تحقيق براي فرسودگي اتخاذ کردند و تلاش کردند شرايطي که منجر به فرسودگي شغلي ميشود را روشن کنند تحقيقات مسلش و همکارانش به اين نتيجه ٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره بيستم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * رسيد که فرسودگي شغلي يک ساختار چند بعدي است و از سه مؤلفه مربوط به هم تشکيل يافته است که عبارتند از: ــ تحليل يا خستگي عاطفي: که منجر به از دست دادن انرژيهاي عاطفي شخصي مربوط است حالات قبلي که داراي سطح انگيزشي بالا بوده است در اثر فرسودگي از بين ميرود و انجام کار براي وي خسته کننده است ــ مسخ شخصيت : تمايل براي اين است که فرد يا مراجعه را به صورت يک فرد انساني در نظر نميگيرد و آن را از فرديت خارج ميکند و به صورت يک شي غيرانساني درک ميکند مسخ شخصيت در حرفه هاي خدمات انساني به صورت تعامل با مردم به عنوان يک شي و اغلب در برچسب هايي که استفاده ميشود آشکار ميگردد (اسماعيلي گيوي، ١٣٩٢).
در واقع هر چه تعهد سازماني افراد افزايش مييابد ميزان رضايت و خشنودي از شغل و نگرش مثبت نسبت به کار نيز افزايش مييابد که همه براي ٢٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره بيستم ، زمستان ١٣٩٩ * * * * * جلوگيري از فرسودگي شغلي مناسب است .