چکیده:
در سالهای اخیر بخصوص دردهه ٩٠ موضوع مدیریت دانش مورد توجه پژوهشگران داخلی قرار گرفته است.
هدف این پژوهش ارائه یک دیدکامل از وضعیت و ابعاد مختلف مدیریت دانش در ایران و کمک به هدایت
پژوهش های آتی دررابطه با پرکردن شکاف تحقیق های قبلی دراین حوزه است. در این مورد، تعداد
١٥٣ پژوهش منتشرشده داخلی بین سال های ١٣٨٥ تا ١٣٩٦ در نشریه های علمی – پژوهشی مدیریت درداخل
کشور و دارای دسترسی تمام برخط، مرور و بررسی شده است. نتایج بدست آمده از مقاله های مورد بررسی قرار
گرفته، براساس معیارهایی از قبیل موضوع پژوهش، روش و ابزار گردآوری دادهها، روش تحلیل داده ها، صنعت
مورد بررسی، ترکیب و جنسیت نویسندگان، تعداد نویسندگان، و نحوه همکاری پژوهشگران در این مقاله مورد
بررسی قرارگرفتند. نتایج نشان میدهد که بیشتر پژوهشها در زمینه عوامل کلیدی موفقیت و شکست مدیریت
دانش در سازمان ها بوده است و در جایگاه بعدی، دررابطه بااستقرار و پیاده سازی مدیریت دانش پژوهش های
گسترده ای صورت گرفته است. بررسی ها در زمینه ارتباط بین نویسندگان بادانشگاه یا موسسه انتشار دهنده مقاله
هانشان می دهدکه بیشتر مقاله ها در نشریهای غیر از دانشگاه نویسندگان انجام گرفته است. در پژوهش های
بررسی شده، بیشتر نویسندگان بمنظورجمع آوری داده ها از روش پرسشنامه ای استفاده کرده اند. همچنین نتیجه
گیری شدکه بیشتر پژوهش ها با مشارکت دو نفرنوشته و به چاپ رسیده است. بررسی ها همچنین نشان داد که
بیشترین تعداد مشارکت کننده در مقاله ها از لحاظ سطح علمی مربوط به مشارکت استاد- دانشجو یا فارغ
التحصیل دکتری ویاکارشناسی ارشد می باشد.
خلاصه ماشینی:
بيشتر توجه محقق ها در اين رشته در رابطه با راهکارهاي پياده سازي و استقرار مديريت دانش و در وراي آن بررسي عواملي ست که باعث موفقيت و يا شکست اجراي آن ميشود، بوده است و در اين رابطه به عواملي همچون سبک هاي رهبري، توانمندي کارکنان ، آموزش و يادگيري سازماني نيز پرداخته شده است که خود نشان دهنده نو بودن اين علم و کم بودن شناخت و آگاهي در رابطه با چگونگي اجرا و کسب اطمينان از درست و موثر بودن آن در سازمان دارد.
جدول شماره ٧ – رتبه بندي دانشگاه ها براساس تعداد مقاله چاپ شده (به تصویر صفحه رجوع شود) 99 ز) ترکيب نويسندگان براساس درجه علمي با توجه به بررسيهاي صورت گرفته در ١٥٣ تحقيق مورد بررسي در رابطه با ترکيب نويسندگان براساس درجه علمي آنها، مشخص شد که بيشتر مقاله هاي چاپ شده در اين زمينه با ترکيب استاد- دانشجو يا فارغ التحصيل کارشناسي ارشد با تعداد ٨٠ مورد (برابر با ٥٢/٢٨ درصد) بوده است .
100 جدول شماره ٩ – تعداد نويسندگان در هر مقاله (به تصویر صفحه رجوع شود) در مقاله هاي منتشر شده در مديريت دانش ترکيب نويسندگان که شامل مشارکت خانم ها در اين موضوع پژوهشي بوده اند نيز به چشم مي خورد که نشان دهنده حضور آنها در رابطه با تحقيق در اين زمينه است .