چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت آموزش و پرورش شهر شیراز بر اساس مؤلفههای معنویتگرایی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه پژوهش تمامی فرهنگیان شهر شیراز بود که از بین آنها با روش نمونهگیری تصادفی، 352 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که با استفاده مصاحبه و بر مبنای روش گراندد تئوری ساخته شده بود و برای اعتباریابی کمی آن از روایی محتوایی (CVR) و آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: اگرچه به طور کلی سازمان آموزش و پرورش شهر شیراز از لحاظ نمره کلی معنویتگرایی به صورت معنیداری معنویتگراست با این حال در مؤلفه معناگرایی و هدفمندی در سازمان آموزش و پرورش، نمرات میانگین، تفاوت معنی-داری با میانگین نظری نداشتند.
نتیجهگیری: از نظر فرهنگیان نمیتوان وضعیت آموزش و پرورش شهر شیراز را در این مؤلفه رضایتبخش دانست. ولی در سایر مؤلفهها و نمره کلی معنویتگرایی رضایتبخش میباشد.
Purpose: The present study was to investigate the state of education in Shiraz based on the components of spirituality. The research method was descriptive-survey. The study population was all educators in Shiraz, from which 352 people were selected by random sampling.
Materials and Methods: The research instrument was a researcher-made questionnaire that was made using interview and based on grounded theory method and content validation (CVR) and Cronbach’s alpha were used for its quantitative validation.
Findings: The results showed that if In general, the Shiraz Education Organization is significantly spiritualistic in terms of the overall score of spirituality. However, in the component of semantics and purposefulness in the Education Organization, the mean scores were not significantly different from the theoretical average.
Conclusion: In other words, from the point of view of cultural figures, the situation of education in Shiraz cannot be considered satisfactory in this component. But in other components and the overall score of spirituality is satisfactory.