چکیده:
آیندهنگاری رویکردی نظاممند، پیوسته و دائمی است که بر اساس مجموعهای از روشها و روششناسیهای آزمونشده انجام میشود. این فرایند، آینده علم و فناوری، بازارها، مشتریان و جامعه را مینگرد و وظیفه محوری آن، مهیاسازی کسب و کار جهت تصمیمگیریهای راهبردی، حفظ توان رقابتپذیری آتی، و تقویت قابلیتهای کسب و کار در یادگیری و نوآوری است. بهطور خلاصه، هدف آیندهنگاری، آیندهگرا نمودن کسب و کار است. از دیگر سو، کارآفرینی هنر و کارکردی است که واکاوی ارتباط آن با مبانی آیندهنگاری، رابطهای تنگاتنگ میان آیندهنگاری و نظریههای خلق و اثرسازی در کارآفرینی را آشکار میسازد. آیندهنگاری در فرایند خلق، توسعه و تثبیت کسب و کارهای کارآفرینانه، نقش محوری ایفا میکند. بر همین اساس در این مقاله، ضمن معرفی و تشریح مفاهیم مرتبط با آیندهنگاری و همچنین، مبانی روانشناختی آیندهنگاری و تصمیمگیری کارآفرینانه، آیندهنگاری در دو مرحله مجزا و تعیینکننده از مراحل تکامل کسب و کار (پیش از تثبیت کسب و کار و پس از تثبیت کسب و کار) مورد بررسی قرار میگیرد و آنگاه بهمنظور ارائه یک دستهبندی متمایز و مجزا، نتایج پراکنده برخی مطالعات پیرامون موضوع آیندهنگاری در کسب و کار، به لحاظ مفهومی، تلفیق میشود.
Foresight is a systematic, continuous, and permanent approach based on a set of tested methods and methodologies. This process addresses the future of science and technology, markets, customers and society, with its central focus, business intelligence for strategic decision-making, maintaining future competitiveness, and strengthening business capabilities in learning and innovation. In short, the goal of foresight is to turn the business forward. On the other hand, entrepreneurship is an art and a task that explores its relationship with the principles of the future, reveals a close relationship between the foresight and theories of creation and effectuation in entrepreneurship. Foresight plays a pivotal role in the process of creating, developing and consolidating entrepreneurial businesses. Accordingly, in this paper, while introducing and describing the concepts related to the concept of foresight, as well as the psychological foundations of foresight and entrepreneurial decision-making, the foresight in two distinct phases of business evolution (before the establishment of the business and after the establishment of the business) is discussed and then, in order to present a distinct category, the scattered results of some studies on the subject of business foresight are conceptually integrated.