چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خلاقیت با رهبری تحول آفرین و هوش هیجانی و مشارکت ذهنی معلمان در
فرآیند برنامه ریزی آموزشی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل همه معلمان مقطع دوم ابتدایی استان مازندران
است. نمونه مورد بررسی در این تحقیق, با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای صورت گرفته است. حجم نمونه با
استفاده از فرمول کوکران» برابر با ۳۲۲ نفر برآورد شده است که در نهایت ۳۰۸ پرسشنامه جمع آوری شد و مورد تجریه و
تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق در این پژوهش، شامل۳ پرسشنامه خلاقیت, هوش هیجانی، رهبری تحول آفرین است. داده-
های بدست آمده با استفاده از روشهای همبستگی پیرسون » آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار
گرفتند. همچنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین خلاقیت، رهبری تحول آفرین و هوش هیجانی و مشارکت ذهنی
معلمان شهر ساری در فرآیند برنامه ریزی آموزشی، رابطهی مستقیم و معناداری وجود دارد. یعنی هر چه میزان خلاقیت و
رهبری تحول آفرین و هوش هیجانی بیشتر باشدء مشارکت ذهنی معلمان در فرآیند برنامه ریزی آموزشی بازتر است. طبق
نتایج ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش که شامل خلاقیت و رهبری تحول آفرین با ضریب همبستگی ۰/۱۰۵ است»
نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار و همبستگی در سطح کم است. همچنین خلاقیت با دیگر متغیرها رابطه مثبت و معناداری
دارد. ضریب همبستگی جزیی بین رهبری تحول آفرین و هوش هیجانی ۰/۱۳4 است که رابطه مثبت و معناداری دارد. در
صورتیکه رابطه متغیر رهبری تحول آفرین با متغیرهای دیگر معنادار نیست. ضمنا ضریب همبستگی متغیر هوش هیجانی،با
مشارکت ذهنی معلمان و برنامهریزی آموزشی به ترتیب ۰/۲۰۱ و ۰/۱۱6 است که رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. گفتنی
است که متغیر مشارکت ذهنی معلمان با برنامه ریزی آموزشی دارای ضریب همبستگی ۰/۲۲4 است که رابطه مثبت و
معناداری دارد. نتایج آزمون رگرسیون چند گانه نشان داد با توجه به اینکه سطح معناداری تمام متغیرهای پژوهش کمتر از
۵ %است و آماره t تمامی متغیرهای پژوهش بزرگتر از ۲/۳۳ است، بنابراین تمامی فرضیههای پژوهش مورد تایید قرار
گرفتند.