چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت بحران در کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است که در زمان گردآوری دادهها، 42 نفر بوده، و همه آنها مورد مطالعه قرارگرفتهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته مدیریت بحران است که روایی آن برابر 0.713 و میزان پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر0.895 محاسبه شد و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه وتحلیل دادهها از طریق نرمافزار20SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد وضعیت کتابداران شهرستان کاشان در سه سطح مدیریت قبل، هنگام و پس از بحران در حد ضعیف است. همچنین تحلیل رابطه وضعیت مدیریت بحران و سطوح آن با جنسیت کتابداران، تنها بین مدیریت قبل از بحران و جنسیت کتابداران رابطه معنیدار مشاهده شد و درکل، رابطه معنیداری بین جنسیت و وضعیت مدیریت بحران مشاهده نشد. همچنین بین سابقه خدمت و وضعیت مدیریت بحران و سطوح آن نیز در افراد مورد مطالعه رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتایج بیانگر این است که وضعیت مدیریت بحران و سطوح آن از در کتابداران کتابخانههای عمومی کاشان ضعیف است و هیچگونه رابطهای بین وضعیت مدیریت بحران و سطوح آن با سابقه خدمت و جنسیت کتابداران وجود ندارد. نتایج این پژوهش میتواند با رفع نقاط ضعف مشاهده شده در سطوح مدیریت بحران کتابداران در جهت ایجاد آمادگی بیشتر آنها در رویارویی با بحرانهای پیشرو مؤثر واقع گردد. ازاینرو مقاله در تعیین وضعیت سطوح مدیریت بحران در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان و تعیین رابطه جنسیت و سابقه خدمت کتابداران با وضعیت مدیریت بحران و سطوح آن است.
This study is aimed at investigating the situation of crisis management in public libraries in Kashan. This is an analytical survey research. The statistical population of this study includes all 42 public and participatory librarians in Kashan for data collection, all of whom were considered. The data collection tool was a researcher-made crisis management questionnaire whose validity was 0.713 and whose reliability, according to Cronbach's alpha, was 0.895 which were confirmed. Data analysis was done through SPSS20 software at two descriptive and inferential statistical levels. The results indicated that the librarians in Kashan suffered from poor conditions at all three levels of management, before, during and after the crisis. Furthermore, an analysis of the relationship between crisis management status and its levels with librarians’ gender, generally showed no significance. Yet, a relationship was observed between gender and crisis management status at pre-crisis level. Moreover, no significant relationship was observed between service background and crisis management status and its levels in the libertarians. After the elimination of the weaknesses observed in librarians' crisis management levels, the outcomes of this study can suggest convenient solutions for enhancing the librarians to be more prepared in the face of upcoming crises. This study investigated the status of management crisis of the librarians of Kashan public libraries and the relationship between gender and service background of the librarians with the crisis management and its levels.
خلاصه ماشینی:
در تعريفي ديگر، مديريت بحران ، فرايند برنامه ريزيها و اقدامات دولتي ودستگاه هاي اجرايي دولتي و عمومي بيان شده است که بامشاهده ، تجزيه و تحليل بحرانها، به صورت يکپارچه ، جامع و هماهنگ و با استفاده از ابزارهاي موجود ميکوشد از بحرانها پيشگيري، و يا درصورت وقوع بحران درجهت #$$001 > کاهش آثارآن ، ايجاد آمادگي لازم ، مقابله ، امدادرساني سريع و بهبود اوضاع تارسيدن به وضعيت عادي وبازسازي تلاش کند (حسيني، ١٣٨٧: ٣٠).
آمادگي: تهيه دستورالعمل مناسب ، سازمان يافته ومرتبط براي وضع اضطراري، تعيين روش ومراحل تخليه واقدامات احتياطي، اولويت بندي منابع اطلاعاتي واطلاعات فني سامانه هاي رايانه اي موجود، شناسايي افراد کليدي و اصلي مانند مأموران آتش نشاني، رئيس اموراداري، گروه برنامه ريزي، گروه هاي هماهنگ کننده براي کمک در زمان وقوع حوادث ، ذخيره و جمع آوري تجهيزات ضروري به منظور استفاده در وضعيت اضطراري، 78 آموزش نيروها و داشتن پوشش بيمه اي از جمله مهمترين موارد در مرحله آمادگي مديريت بحران است (اشمن ، ١٣٨٠: ٢١ ـ ٤١).
سابقه خدمت افراد سابقه خدمت فراواني درصد کمتر از ٥ سال ١٠ ٢٣/٧ ٥ تا ١٠ سال ١٥ ٣٥/٧ ١٠ تا ١٥ سال ١٠ ٢٣/٧ ١٥ تا ٢٠ سال ٧ ١٦/٧ جمع ٤٢ ١٠٠ 85 مديرت بحران : قبل از وقوع بحران بر اساس اطلاعات جدول ٥ و بر اساس گويه هايي که اين متغير را تشکيل داده ، استنباط شده است که ١٩ درصد از افراد مورد مطالعه ، مديريت قبل از بحران خيليکم ، ٥٩/٥ درصد مديريت قبل از بحران کم ، ٩/١١ درصد در زمينۀ مديرت قبل از بحران تاحدودي توانمند بوده ، و ٩/٦ درصد نيز عنوان کرده اند که در مورد مديريت قبل از بحران ، توانايي زيادي دارند.