چکیده:
مبنای حقوقی ناظر بر تحریمهای اقتصادی سازمان ملل متحد، مفاد مواد 39 و 41 منشور سازمان ملل متحد میباشد. ماده 39 منشور به صلاحیت انحصاری شورای امنیت در تشخیص اقدامات ناقضانه دولتها اشاره داشته و در ادامه به صلاحیت شورا در اعمال اقدامات تحریمی اشاره دارد. ماده 41 نیز به مجموعهای از اقدامات تحریمی اشاره دارد که از سوی شورای امنیت علیه دولت هدف[1] اعمال میشود. بر اساس بندهای دوم و سوم ماده 2 و مواد 24،25،49 و ماده 103 منشور، اعضاء ملزم به رعایت قطعنامههای تحریمی سازمان ملل هستند. با این حال اعضاء تا زمانی ملزم به قبول و اجراء قطعنامهها میباشند که محتوای آنها با روح و محتوای منشور ملل متحد سازگار بوده و با قواعد آمره، اصول حقوق بشر و حقوق اساسی انسانها مانند حق توسعه، حق غذا، حق دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و دارویی و مانند اینها منافات نداشته باشد. در این تحقیق ضمن اشاره به چیستی تحریمها، انواع آن، به مبانی حقوقی انواع تحریمهای رایج در نظام بینالملل و چالشهای پیش روی آنها اشاره خواهیم کرد.
Legal basis of UN’s economic sanctions are the 39 and 41 articles of UN charter. Article 39 denote the exclusive jurisdiction of UN in recognizing the breach of charter by member states as well as levying sanction arrangements. Also article 41 denote set of sanction actions that security council put against targeted states. According to note 2 and 3 from article 2 and articles 25,24,49 and 103, member states are obligate to obey the sanction resolution of UN. Still members are not obligated to accept and perform the resolution unless they took it compatible with spirit and content of charter. As well as this sanctions should not be in contrast with jus cogens, human right basis and basic human right like right to development, food, medical care, medicine and so on. In this article we will discuss about the nature of sanctions, all type of sanctions, legal basis of all prevalent type of sanctions and its changes.