چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر قصد خرید مشتریان فرش ایرانی در افغانستان بوده است که برمبنایی تئوری رفتار برنامه ریزی شده ارزیابی شده است بر اساس آزمون های انجام شده روی مدل مفهومی این پژوهش، مدل مفهومی تحقیق از برازش مناسب در ارتباط با پیش بینی متغیرهای وابسته به واسطه متغیرهای مستقل بر خور دار است، این پژوهش از نگاه هدف کاربردی واز نگاه شیوه اجرا توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش تمام شهروندان استان هرات افغانستان است نمونه آماری بر اساس جدول گرجسی و مورگان 384 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ها انتخاب شده
است. پرسشنامه ای که برای ارزیابی عوامل موثر بر قصد خرید طراحی شده است، دارای پنج سازه و 17 آیتم می باشد، براساس آزمون های که روی این پرسشنامه انجام شده است پرسشنامه از روایی و پایایی مناسب بر خور دار است تعداد 400 پرسشنامه نامه در میان جامعه آماری این پژوهش توزیع شدند که به تعداد 330 پرسشنامه جمع آوری شدند و درنهایت تعداد 312 آنها مناسب بوده و برای تجزیه و تحلیل بعد از تنظیم، کد گذاری، و ترتیب وارد برنامه Spss25 گردیدند تجزیه و تحلیل مشخصات پاسخ دهندگان از آمار توصیفی بر اساس 25 Spss انجام شده است و برای تجزیه و تحلیل داده های وری شده به منظور تائید و رد فرضیه ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری از نرم افزار Smart PLS3 بهره گرفته شده بهره گرفته شده است، نتایج تجزیه و تحلیل این پژوهش حاکی از آن است که تمام فرضیه های این پژوهش تائید و تحقیق پذیرفته است.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر به درک رفتار مصرف کننده توجه شده و عوامل اثر گذار بر این مفهوم مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرد بر اساس تحقیقات انجام شده، قصدرفتار ابزار مهم در پیش بینی رفتار می باشد بنابراین در این پژوهش، به بررسی عوامل موثر برقصد خرید مشتریان افغانستانی به فرش خارجی( برند فرش ایران در استان هرات افغانستان) در چارچوب تئوری رفتار برنامه ریزی شده 1 Theory of planned behavior پرداخته می شود، تئوری رفتاربرنامه ریزی شده توسط آجزن در سال 1985 براساس تئوری عمل منطقی بسط و انکشاف داده شده است و این تئوری رفتار فرد را به شرط اینکه فرد قصد انجام رفتار را داشته باشد باشد پیش بینی می کند و مطابق این مدل قصد رفتار توسط سه سازه دیگر ارزیابی و پیش بینی می شود 1- فرد دید مثبت نسبت به انجام رفتار داشته باشد(نگرش) 2- فرد احساس کند برای انجام رفتار تحت فشار اجتماعی می باشد( هنجار انتزاعی) 3-فرد احساس کند قادر به انجام رفتار می باشد(کنترل رفتاری درک شده) به عنوان یک چارجوب کلی، نگرش مثبت، هنجارهای انتزاعی مطلوب و کنترل رفتاری درک شده، باعث می شود که فرد قصد انجام رفتار را داشته باشد( گلانز و همکاران، 2002; تئوری رفتار برنامه ریزی شده، 2013) مبانی نظری و مدل مفهومی تحقیق صنعت فرش در ایران صنعت فرش در ایران، یکی از قلم های اساسی و غیر نفتی در صادرات و ارزی آوری به این کشور است چرخه تولید این صنعت از ابتدایی ترین مرحله تولید تا به رسیدن به دست مشتری در حدود 30 فرصت شغلی برای افراد و اشخاص ایجاد می نماید با این وجود این صنعت توانسته است شغل های دایمی و فصلی برای روستائیان و شهرنشینان این کشور، ایجاد نموده و تعدادی زیادی از این طریق امرار معاش نمایند.