چکیده:
تاخیرات در پروژه های عمرانی و زیرساختی و شناسایی عوامل منجر به تاخیر و سپس مدیریت آنها یک مزیت رقابتی برای سازمانها و شرکتهای عمرانی است. پروژه های زیرساختی حمل ونقل مانند قطار شهری (مترو) در نظام اقتصادی و پیشرفت کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. هرساله بخش عمده ای از درآمدهای ملی کشور ما صرف سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی و امور زیربنایی میشود. مدیریت پروژه های عمرانی به دلیل پیچیدگی و وابستگی بین فعالیتها نیاز به برنامه ریزی و مدیریت سازمانی دقیق دارند. مدیریت پروژه های عمرانی نیاز به دانش مدیریت مدرن و همچنین درک فرآیند طراحی و ساخت دارد هدف این مطالعه شناسایی تاخیرهای مدیریتی ناشی از عدم هماهنگی بین سازمانها و عوامل پروژه (کارفرما، پیمانکار و مشاور) در مطالعه موردی قطار شهری اصفهان(مترو) است. طبق یافته های این پژوهش، عوامل تاخیرات سازمانی و شرکتی شناسایی شده در ده گروه، عوامل مالی، سیاسی، نیروی انسانی، تصمیمهای مدیریتی، ضعف پیمانکار، ضعف مهندس مشاور، عوامل قراردادی، برنامه ریزی و کنترل پروژه، ماشین آلات و عوامل قانونی تقسیم شد. در مرحله بعدی عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار شناسایی شده مورد تحلیل آماری قرار گرفت و همچنین نحوه ارتباط دو به دو بین دسته ها مشخص گردید و درنهایت راهکارهای مدیریتی برای سازمانها و شرکتها جهت برونرفت از آن پیشنهاد شد.
Delays in a construction and infrastructure projects and identifying factors that leads to delays and
then managing them is a competitive advantage of a organizations and construction companies.
Transportation infrastructure projects such as subway (metro) are of most important in the
economic system and development of the country. every year a major part of our national income
is spent on investment in construction projects and infrastructure. management of Construction
projects require careful organizational planning and management due to the project complexity
and interdependence between activities. The management of construction projects requires
knowledge of modern management as well as an understanding of the design and construction
process. The purpose of this study is to identify management delays due to lack of coordination
between organizations and project factors (employer, contractor and consultant) in the case study
of Isfahan subway (metro). According to the findings of this study, the identified organizational
and corporate delays were divided into ten groups: financial, political, Human Resources (HR),
managerial decisions, contractor weakness, consulting engineer weakness, contractual factors,
project planning and control, machinery and legal factors. In the next step, the identified
influential factors and factors were statistically analyzed and also the method of two-to-two
relationship between the categories was determined and finally management solutions for
organizations and companies to get out of it were proposed.