چکیده:
پژوهش حاضردر سال تحصیلی 1399 با هدف تدوین مدل ارزیابی بهره وری دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی،پژوهش باروش تحقیق کیفی از نوع گرانددتئوری انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید و مدیران دانشگاه آزاداسلامی تبریز بودند. بارعایت قاعده نمونه گیری نظری، 25 نفر بااستفاده ازروش نمونه گیری غیرتصادفی ازنوع هدفمند به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند . داده ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته بااعضای نمونه گردآوری شد.سپس داده ها بارویکرد نظام مند استراس وکوربین در سه مرحله ، باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند.جهت تعیین مقولات علی، محوری ،مداخله گر،زمینه ایی ،راهبردها وپیامدها مدل پارادایمی طراحی شد.بااستفاده از دو استراتژی بررسی عضو، بازبینی خارجی ارزشمندی پژوهش تاییدشد و اعتبارمدل ارزیابی بهره وری دانشگاه آزاداسلامی استان آذربایجان شرقی با انجام آزمون نسبت بامیانگین 21/4 درسطح معنی داری 000/0 بااطمینان 99/0 موردتاییدقرار گرفت . کلیدواژهها: بهره وری ،کدگذاری باز، کدگذاری محوری ، کدگذاری انتخابی ،مدل پارادایمی، ، نظریه داده بنیاد
Abstract:The present study was conducted in the academic year 1399 with the aim of developing a productivity evaluation model of Islamic Azad University of East Azerbaijan Province، It was done by qualitative research method of Grounded Theory type. The statistical population of the study included professors and administrators of the Islamic Azad University of Tabriz. By considering of the rules of theoretical sampling, 25 participants using non-random sampling method Targeted type were selected as sample members. The Delphi approach need to check the validity of the interview questions and also used to assess the validity of the productivity evaluation model of the Islamic Azad University of East Azerbaijan Province. Raw data were collected through semi-structured interviews with sample members. The data were then coded using the Strauss-Corbin systematic approach in three stages: open, axial, and selective coding. A paradigm model was designed to determine the causal, axial, intervening, contextual, strategies and results categories. Using selective coding, the productivity evaluation model of the Islamic Azad University of East Azerbaijan Province was formulated.Keywords:productivity,open coding, Axial coding , Selective coding , paradigm model, Grounded theory
خلاصه ماشینی:
شناسايي مولفه هاي اجتماعي بهره وري سازمان هاي آموزشي به روش داده بنياد (مورد مطالعه : دانشگاه آزاد اسلامي استان آذربايجان شرقي) 1 ميرمحسن علوي نامور 2 بهنام طالبي 3 صادق ملکي آوارسين تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/٧/١٥ تاريخ پذيرش نهايي مقاله : ١٣٩٩/١١/١٩ چکيده پژوهش حاضردر سال تحصيلي ١٣٩٩ با هدف تدوين مدل ارزيابي بهره وري دانشگاه آزاداسلامي استان آذربايجان شرقي، با روش تحقيق کيفي از نوع گراندد تئوري انجام گرفت .
براي اين که اهميت دانشگاه آزاد اسلامي بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد، بايد بهره وري آن ، به طور مستمر افزايش يابد و اين جاست که بر اهميت مفهوم بهره وري تأکيد ميگردد، لذا محقق بر آن است که با تعيين شاخص هايي بر اساس الگوهاي نوين ، الگويي متناسب با شرايط فرهنگي، ارزشي جامعه را جهت ارتقاء بهره وري به روش داده بنياد طراحي و ارائه نمايد که در عين حال از قابليت اجرايي بالايي نيز برخوردار باشد.
(203 مهم ترين عوامل مؤثر در کاهش بهره وري يک سازمان به شرح زير است : نامتوازن بودن درآمد و هزينه ، وجود تبعيض بين کارکنان ، عدم امنيت شغلي، موفق نبودن و بيميلي در برنامه ريزيهاي ميان مدت يا بلندمدت ، مساعد نبودن محيط کاري، عدم توجه به نيازهاي اوليه کارکنان ، کنترل نکردن يا بيثباتي در برنامه هاي کنترلي، ناهماهنگي رشته تحصيلي و شغلي، استفاده نکردن از تخصص ها در مشاغل مربوط ، نداشتن برنامه مدون از جانب مديريت ، فقدان کارآموزي، ناهماهنگي استعدادهاي فردي و شغلي، بيکفايتي سرپرست ، بيعلاقگي به کار فعلي و جابجاييهاي پي در پي نيروي انساني، تورم نيروي انساني(استادزاده ، ١٣٨٧: ١٨-١٢).