چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی به انجام رسیده است. روش: این تحقیق از نوع کاربردی و باکمک روش کمی و با استفاده از روش پیمایشی و همبستگی انجام گرفته است. اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه از تعداد ۳۸۴ نمونه آماری از جامعه خبرگان نظری و تجربی حوزهی کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی بین المللی گردآوری شده است. ابزار سنجش از طریق خبرگان و دیدگاه آنان اقتباس شده و مورد استفاده قرار گرفته است. جهت تجزیه و تحلیل شواهد از تحلیل های چند متغیری از جمله تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم و مقایسه میانگین یک گروهی استفاده شده است. شاخصهای مختلف از اعتبار و روایی مولفه های شناسایی شده در پژوهش پشتیبانی و شاخصهای برازندگی از توانمندی بخش اندازهگیری و بخش ساختاری مدل حمایت کرده است. در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری مکس کیو دی ا، اس. پی. اس. اس و ایموس[1]استفادهشده و براساس قاعده نرمافزارهای آماری در مورد نتایج تصمیمگیری و تحلیل شده است. یافته ها: این بخش از پژوهش با شاخصهای توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شده است. براساس نتایج تحلیل اکتشافی تعداد ۱۵ مولفه شناسایی و با تحلیل عاملی تاییدی پشتیبانی شده است و براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم مولفه ها و ابعاد کارآفرینی دانشگاهی بین المللی مشخص گردیده است. نتیجه گیری: مولفه های فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، نهادها و شبکههای علمی و قابلیت شبکهسازی و ارتباطی تشکیل دهنده بعد رفتاری، مولفه های شایستگیهای کارآفرینانه، وجهه و جایگاه دانشگاه، فرایند یاددهی و یادگیری و قابلیتهای ساختاری تشکیل دهنده بعد توسعهای، مولفه های سرعت بینالمللی شدن، رهبری کارآفرینانه، فرایند تجاریسازی بینالمللی تشکیل دهنده بعد فرایندی و مولفه های قوانین و مقررات، ساختار حمایتی، نظام پژوهشی، جهتگیری استراتژیک بینالمللی و چشمانداز کارآفرینانه و نظام آموزشی تشکیل دهنده بعد ساختاری مدل کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی هستند و در نهایت براساس ابعاد و مولفه های استخراج شده، مدل مناسب کارآفرینی دانشگاهی بین المللی ارائه شده است.
Objective: This study was conducted to measure international academic entrepreneurship indicators. Method: This research is of applied type and with the help of quantitative method and using survey and correlation method. The data was collected using a questionnaire from 384 statistical samples from the community of theoretical and experimental experts in the field of academic entrepreneurship and international entrepreneurship. Measurement tools have been adapted and used by experts and their views. Multivariate analyzes such as exploratory factor analysis, first-order and second-order confirmatory factor analysis and one-group mean comparison were used to analyze the evidence. Various indicators of the validity and reliability of the components identified in the research support and fitness indicators have supported the capability of the measurement part and the structural part of the model. In data analysis was used by SPSS and Amos. Results: This part of the study has been analyzed with descriptive and inferential indicators. Based on the results of exploratory analysis, 15 factors have been identified and supported by confirmatory factor analysis. Based on the second-order factor analysis, the components and dimensions of international academic entrepreneurship have been identified. Conclusion: The components of "culture of entrepreneurship" and "innovation", institutions and networks, scientific and networking and communication capabilities that constitute the behavioral dimension, components of "entrepreneurial competencies", "development", "development", "development" and "building" Entrepreneurial leadership, international commercialization process, constitute the process dimension and components of laws and regulations, support structure, research system, ultimate international strategic orientation, and constructive, visionary, and motivational education. Extracted, a suitable model of international academic entrepreneurship is presented.
خلاصه ماشینی:
نتيجه گيري: مولفه هاي فرهنگ کارآفريني و نوآوري، نهادها و شبکه هاي علمي و قابليت شبکه سازي و ارتباطي تشکيل دهنده بعد رفتاري، مولفه هاي شايستگيهاي کارآفرينانه ، وجهه و جايگاه دانشگاه ، فرايند ياددهي و يادگيري و قابليت هاي ساختاري تشکيل دهنده بعد توسعه اي، مولفه هاي سرعت بين المللي شدن ، رهبري کارآفرينانه ، فرايند تجاريسازي بين المللي تشکيل دهنده بعد فرايندي و مولفه هاي قوانين و مقررات ، ساختار حمايتي، نظام پژوهشي، جهت گيري استراتژيک بين المللي و چشم انداز کارآفرينانه و نظام آموزشي تشکيل دهنده بعد ساختاري مدل کارآفريني دانشگاهي بين المللي هستند و در نهايت براساس ابعاد و مولفه هاي استخراج شده ، مدل مناسب کارآفريني دانشگاهي بين المللي ارائه شده است .
همانطور که تحقيقات ديگر نشان داده اند که کارآفريني بين المللي شناسايي فرصت ها در 1 Barcik et al 2 Guo 3 Perkmann et al 4 Sultan 5 Plummer & Acs 6 BaierFuentes مرزهاي بين المللي است .
جامعه آماري اين پژوهش صاحب نظران علمي و تجربي حوزه ي کارآفريني بين المللي وکارآفريني دانشگاهي و مسئولان و صاحبان شرکتهاي دانش بنيان دانشگاهي را شامل مي شود که تعداد ٣٨٤ نفر به عنوان نمونه آماري انتخاب شده اند که با توجه به وجود بانکهاي اطلاعاتي در خصوص کارآفرينان و دست اندرکاران حوزه کارآفريني، محقق از طريق شبکه هاي اجتماعي و ارسال پرسشنامه الکترونيک اقدام به گردآوري داده ها نموده است .