چکیده:
این پژوهش با دو هدف تدوین نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام و بررسی وضعیت آن از دیدگاه کارشناسان در یک سازمان دولتی انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی و پیمایشی است. برای دستیابی به هدف اول، کتاب میزانالحکمه ((نوشته محمدی ریشهری) ، 1377) به روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد معروف انتخاب شد و به روش نظریه داده بنیاد مورد بررسی قرار گرفت. با تحلیل کتاب، مفاهیم مرتبط با مدیریت تجربه استخراج و با توجه به پدیده، زمینه، علت، مداخلهگر، راهبرد و پیامد مورد طبقهبندی قرار گرفت. سپس ارتباط موارد مذکور در قالب یک الگو طراحی و با نوشتن قضایا نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام تدوین و برازش آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای دستیابی به هدف دوم نیز براساس نظریه مذکور پرسشنامهاینامهای با سه مولفه درک اهمیت تجربه، کسب و نگهداری تجربه و بهکارگیری تجربه طراحی گردید. سپس تعداد 42 نفر از کارشناسان یک سازمان دولتی در شهر اصفهان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دیدگاه آنان در زمینه وضعیت مدیریت تجربه دریافت شد. نتایج آزمون تی وابسته نشان داد از دیدگاه کارشناسان در وضعیت موجود میزان مدیریت تجربه در سازمان پایینتر از وضعیت مطلوب است. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که رتبهبندی مولفههای مدیریت تجربه در وضعیت موجود به ترتیب شامل کسب و نگهداری تجربه، درک اهمیت تجربه و بکارگیریبهکارگیری تجربه بوده است؛ در حالی کهدرحالیکه در وضعیت مطلوب باید به ترتیب شامل درک اهمیت تجربه، کسب و نگهداری تجربه و بکارگیریبهکارگیری تجربه باشد.
خلاصه ماشینی:
براساس دیدگاه برگمان به عنوان تنها صاحبنظر در زمینه مدیریت تجربه فعالیتهای مدیریت تجربه، عبارت است از: جمعآوری 10 (گردآوری تجربه از منابع موجود)، الگوسازی 11 (یافتن روش مناسب Experience management Bergmann Sun Finnie Agent Sun Lau Collecting experience Modeling experience جهت ارائه تجربه مورد استفاده مجدد و شکلدهی به آن در صورت نیاز)، ذخیرهسازی 1 (ذخیره تجارب جمعآوری شده)، استفاده مجدد 2 (استفاده از تجربه قبلی جهت حل مسئله جدید)، ارزیابی 3 (ارزیابی تجربه در هنگام استفاده مجدد از نظر مناسب بودن تجربه انتخابی، صحت و دقت تجربه بازیابی شده و غیره) و نگهداری 4 (بهروزرسانی تجربه) (برگمان، 2002، ص12 و 13).
در مجموع با توجه به اهمیت تجربه به عنوان یک منبع دانش (واسکوئز-براوو، 1 سانچز-سگورا، 2 مدینا-دومینگز 3 و آمسکوآ، 4 2011، ص374-384) و پیامدهای کاربرد تجربه (اشتریان، 1392؛ موسویان، 1394، ص227-254)، لزوم مدیریت تجربه برای دستیابی به پیامدها (برگمان، 2002، ص8 و 9)، لزوم تأثیر پذیرفتن از اسلام در امور مختلف (حسینی خامنهای، 6/2/95) و از جمله موضوع تجربه به دلیل توجه به آن در اسلام (محمدی ریشهری، 1377؛ مصباح یزدی، 1391) و بیانات مقام معظم رهبری، به عنوان یک ویژگی مدیر جامعه اسلامی (حسینی خامنهای، 1394، ص35) و عدم پژوهشی جامع در این زمینه، مسئله اصلی این است که نظریه مدیریت تجربه از دیدگاه اسلام چیست؟ اما پاسخ به این مسئله زمانی کاربردی خواهد بود که سازمانها از نظر برخورداری از نظریه یادشده نیز بررسی شوند.