چکیده:
همزمان با شروع قرن بیست و یکم دست یابی به موفقیت و بقای سازمانها مشکل و مشکل تر میشود. این واقعیت ناشی از ظهور عصر تجاری جدیدی است که «تغییر» یکی از خصوصیات اصلی آن است. سازمانها برای مدیریت موفق تغییرات، تلفیق ساختارها و راهبردهای جدید و دستیابی به فرصتهای جدید بازار، به سرعت و انعطاف پذیری نیاز دارند. روند شدید تغییرات، رویکردها و دیدگاههای گذشته را در رویارویی با چالشهای سازمان ناتوان نشان داده و پارادایم جدیدی بنام «چابکی» را برای رویارویی با چالش و رسیدن به موفقیت معرفی کرده است. همچنین در عصر حاضر، فناوری اطلاعات در سرتاسر جهان در حال ایجاد انقلابی نوین است که اهمیت آن از انقلاب صنعتی کمتر نیست. فناوری اطلاعات در سازمانها بر شاخصهایی تاثیر میگذارند که همگی از شروط اولیه موفقیت برای سازمانها به شمار میروند. یکی از حوزههایی که میتواند تاثیرات فراوانی از اینفناوری بپذیرد، چابکی سازمان است. چابکی از سازمان میخواهد تا با ادغام فناوری و کارکنان با زیربنای ارتباطی عجله و شتاب کند تا به نیازهای متغیر مشتریان در محیط بازاری که دارای تغییرات مدام و پیش بینی نشده است واکنش نشان دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی در پرتو فرهنگ سازمانی است.
At the beginning of the 21st century, achieving the success and survival of organizations becomes more and more difficult. This fact is due to the emergence of a new business age in which "change" is one of its main features. Organizations need speed and flexibility to successfully manage change, integrate new structures and strategies, and access new market opportunities. It has shown the drastic trend of change, approaches and perspectives of the past in the inability to meet the challenges of the organization and has introduced a new paradigm called "agility" to meet the challenge and achieve success. Also in the present age, information technology around the world is creating a new revolution that is no less important than the industrial revolution. Information technology in organizations affects the indicators that are all prerequisites for success for organizations. One of the areas that can accept the many effects of technology is organizational agility. Agility calls on the organization to accelerate the integration of technology and staff with the communication infrastructure to respond to the changing needs of customers in a market environment that has constant and unpredictable changes. The purpose of this study is to investigate the effect of information technology on organizational agility in the light of organizational culture.
خلاصه ماشینی:
همان طور که هاين اشاره کرد، در اينجا چيزي تازه در رابطه با تغيير وجود ندارد؛ اما تغييرات امروزي در سرعت بسيار بالاتري از هميشه در حال صورت پذيرفتن مي باشند تلاطم ، عدم قطعيت در محيط کسب و کار اصلي شکست ها در صنايع توليدي شده اند روند ريشه اي تغييرات قابل مشاهده ، عرصه را براي ظهور يک دوره کسب و کار جديد و برتر از نوع سنتي آن مانند توليد انبوه و توليد ناب ايجاد کرده است به عبارتي ديگر، سازمان هاي امروزي بايد در ايجاد چابکي تمرکز کنند.
(2011 فناوري اطلاعات و چابکي سازمان شرکت ها بايد به طور مؤثر بر تغييرات مستمر و غيرمنتظره و هم چنين چالش هاي جديد مشتريان با هزينه اندک فايق آيند؛ بنابراين توانايي واکنش سريع و اثربخش ، رقابت مبتني بر زمان و تامين نيازهاي مشتري، مشخصه هاي رقابت جويي شده است طبق نظر شارپ توانمندسازها شامل شايستگي هاي اساسي شرکت هاي مجازي VE، نمونه سازي سريع ، مهندسي هم زمان ، افراد چند مهارتي و منعطف ، بهبود مستمر، کار گروهي، تغير و مديريت ريسک ، فناوري اطلاعات و قدرت است .
در اين عصر، قيمت رقابتي و کيفيت بالا ضروري هستند اما عامل تعيين کننده موفقيت تجاري نيستند و به جاي آن سرعت رسيدن به بازار و پاسخ سريع و منعطف به مشتري به عنوان يک اصل اساسي مورد توجه قرار گرفته است در جهان امروز بيشترين تاکيد بر قابليت سازگاري با تغيير در محيط تجاري است که لازمه ي ان واکنش و پاسخگويي سريع به اين عوامل تغيير و تحول و در نهايت کسب چابکي است چابکي توانايي سازمان براي پاسخگويي به تغيير است تا فرصت هايي را که براساس اين تغيير ايجاد مي شود مورد بهره برداري قرار دهد.
K. ,(2007), Modeling agility of supply chain, Industrial Marketing Management, Vol. 36, Issue 4, pp.