چکیده:
با ظهور نظریة نسبیّت خاص، که در آن مفاهیم زمان و فضای مطلق کنار گذاشته میشوند و نسبیّت عام، که با تعبیرِ تجربی از هندسه و توجه به هندسة نااُقلیدسی همراه است، برخی عناصر مبنایی در نقد اول کانت، از جمله مفاهیم زمان و فضای مطلق و جایگاه هندسة اُقلیدسی بهعنوان گنجانیدة شهودِ فضاییِ محض، متزلزل گشتند و همین امر واکنشهای متفاوتی را برانگیخت. نظریة نسبیّت اینشتین از سه بابت در فلسفة کاسیرر ثمربخش ظاهر میشود. الف) اندراج نظریة نسبیّت اینشتین بهعنوان تاییدی بر معرفتشناسی عمومی وی، ب) اثبات کارایی اصول معرفتشناسانۀ کانت - ایدئالیسم انتقادی - در تحلیل نظریة نسبیّت، ج) کاربستِ اصل نسبیّت بر خودِ «نقد شناخت» و تبیین پروژۀ فلسفۀ صورتهای سمبولیک. کاسیرر در فلسفة کانت «قاعدة فهم» را دارای نقشی بنیادی در ایجاد نسبتهای زمانی و فضایی میداند و هندسة اُقلیدسی را همبستة ضروری صورتِ پیشینیِ ادراکِ فضایی در فلسفة کانت نمیداند. همچنین از دید کاسیرر به دلیل وجود ضروریِ صورتهای مفهومی ناوردا (مانند زمان، مکان، عدد و تابع) در نظریهها، مقایسه بین نظریهها امکانپذیر میشود و میتوان نتیجه گرفت که با پیشروی علم، نظریات علمیِ جامعتر (بهلحاظ گسترۀ تبیینی) و پالودهتر (بهلحاظ کنار گذاشتنِ دیدگاههای جوهری) میشوند. در نتیجه گذار از نظریات علمی متقدم به متأخر به شکلی تصادفی و اختیاری صورت نمیگیرد و تابع ضرورتی عینی ست؛ اگرچه نظریۀ فیزیکی عالیترین صورت شناخت نیست و در کنار سایر صورتهای نمادین بخشی از فعالیت نمادپردازی انسان محسوب میشود.
Abs tract: : With the advent of the theory of special relativity, in which the concepts of absolute
time and absolute space are discarded, and general relativity, which is accompanied by an empirical
interpretation of geometry and attention to non-Euclidean geometry, some basic elements in
Kant's firs t critique, including the concepts of time and absolute space and the certainty of Euclidean
geometry was shaken, and this provoked different reactions. For Cassirer, Eins tein's theory of
relativity appears to be fruitful in three aspects. A) Eins tein's theory of relativity as a confirmation
for his general epis temology; b) protecting Kant's epis temological principles agains t conflicts; c)
applying the principle of relativity to the critique of knowledge and preparing the project of the
philosophy of symbolic forms. In Kant's philosophy, Cassirer considers the "rule of unders tanding"
to have a fundamental role in the creation of temporal-spatial relations. Therefore, he does not
consider Euclidean geometry to be a necessary correlation of the a priori form of spatial perception
in Kant's philosophy. Due to the necessary exis tence of invariant conceptual forms (such as time,
place, number and function) in theories, Cassirer also considers comparisons between theories to
be possible and that it can be concluded that with the advancement of science they become more
comprehensive (in terms of explanatory scope) and more refined (in terms of the abandonment of
subs tantive views). As a result, the transition from earlier to later scientific theories is not random
and optional and is a function of objective necessity; however, physical theory is not the highes t
form of cognition and, along with other symbolic forms, is part of human symbolism.