چکیده:
وب 3 ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان وب ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ ﯾﺎ وب داده ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯿﺸﻮد، اﻧﺘﻘﺎل ﯾﺎﻓﺘﻪ وب 2 ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻓﻨﺎوری و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎﯾﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﻓﯿﻠﺘﺮﯾﻨﮓ ﻫﻤﮑﺎری ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، راﯾﺎﻧﺶ اﺑﺮی، ﮐﻼﻧﺪاده، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﻤﮑﺎری و ﻣﺤﺮکﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ اﺳﺖ. اﮔﺮ وب 2 ﺑﻪ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﯾﺠﺎد ﻫﻤﮑﺎری و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺑﯿﻦ ﻣﻮﻟﻒ و ﮐﺎرﺑﺮ اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﺑﺪ، ﭘﺲ وب 3 ﺑﻪ ﻧﺮماﻓﺰارﻫﺎی ﮐﺎرﺑﺮدی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ در ﭘﺮدازش زﺑﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ، ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻣﺎﺷﯿﻦ و اﺳﺘﺪﻻلﯾﺎﺑﯽ اﺷﺎره دارد. در راﺳﺘﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻫﺎی ﺷﯿﻮه ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ، ﻓﻨﺎوریﻫﺎی وب 2، ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺬار از ﮐﻼسﻫﺎی درس ﺳﻨﺘﯽ ﺷﺪه و ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه ﻣﻨﻔﻌﻞ را ﺑﻪ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖﮐﻨﻨﺪه ﻓﻌﺎل در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﺒﺪل ﻣﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ اﯾﻦ ﻓﺮض اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺴﻞﻫﺎی ﻗﺒﻠﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ( 1 و 2 )ﺑﺎ ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﻣﺮﺳﻮم ﻧﺴﺨﻪﻫﺎی وب آنﻫﺎ( ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 1 و 2 )ﻇﻬﻮر ﭘﯿﺪا ﮐﺮدهاﻧﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﺳﺘﺪﻻل ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ 3 ﺗﻤﺎم ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎی ﺑﻬﺒﻮدﯾﺎﻓﺘﻪ ﻧﺴﻞﻫﺎی اوﻟﯿﻪ را ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻓﻨﺎوریﻫﺎی وب 3 ﻓﺮاﻫﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد. ﻋﻼوه ﺑﺮاﯾﻦ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، در راﺳﺘﺎی ﺑﺎزﻧﮕﺮی ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﺑﺮرﺳﯽ اﺟﻤﺎﻟﯽ ﻧﻈﺮﯾﻪ راﺑﻄﻪای) ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﺮای ﺳﻦ دﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ (ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﮔﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻓﻨﺎوریﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺨﺸﯽ از ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ3 را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ و ﺑﺎ اﯾﻦ اﺻﻮل و ﻗﻮاﻋﺪ ﻣﻄﺮح ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﺷﯿﻮه ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ 3 ﺗﻮﺟﯿﻪ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ. در ﭘﺎﯾﺎن ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﺛﺎﻧﻮﯾﻪ ادﺑﯿﺎت ﺗﺤﻘﯿﻖ، اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ در آﯾﻨﺪه ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و اﺻﻮل ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ درﺧﺼﻮص رواج و ﭘﺬﯾﺮش ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ 3 از ﺟﻤﻠﻪ اﻓﺰاﯾﺶ رﯾﺴﮏﻫﺎی اﻣﻨﯿﺘﯽ و ﺣﺮﯾﻢ ﺧﺼﻮﺻﯽ، دﺳﺘﺮسﭘﺬﯾﺮی وب، آﻣﺎدﮔﯽ ﮐﺎرﺑﺮان، اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺘﺎﻧﺪاردﺳﺎزی ﻓﻨﺎوریﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﻮﺟﻮد در ﺷﺮاﯾﻂ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﮑﺎف دﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ وﺟﻮد ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ.
خلاصه ماشینی:
2 کارشناس ارشد فناوري اطلاعات، کارشناس مسئول اداره آمار و فناوري اطلاعات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 3 دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران Fehmida Hussain, IADIS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2012) علاوه براين در اين مقاله، در راستاي بازنگري نظریههاي يادگيري و بررسي اجمالي نظریه رابطهاي (مربوط به نظریه يادگيري براي سن ديجيتالي) بيان ميکند که اگرچه بيشتر فناوریهايي که بخشي از يادگيري الکترونيکي3 را تشکيل ميدهند و با اين اصول و قواعد مطرح ميشوند، ايجاد يک نظریه يادگيري جديد براي شيوه يادگيري الکترونيکي 3 توجيه نشده است.
Ebner Wheeler Meichel چگونه فناوریهاي وب 3 ميتواند در يادگيري الکترونيکي 2 گنجانده شود ؟ سير تکاملي وب اين بخش بهطور خلاصه سه نسل از وب را از لحاظ قابليتها، فناوریها و موارد کاربردي آنها پوشش ميدهد.
• ENQUIRE Berners-Lee www Rego Rubens O’Reilly DiNucci Forrester Cho Morville Semweb مخزن داده جهاني: توانايي اطلاعاتي است که در سراسر برنامه ها و وب مشاهده ميشود.
Fischetti Resource Description Framework Ontology Web Language Simple Knowledge Organization RDF Romiszowski Garrison and Anderson Prensky Tapscott Pelevin Bromfield LMS يا LCMS يادگيري الکترونيکي 2 استفان داونز 1 کاربرد فناوریهاي وب 2 براي آموزش و يادگيري را بهصورت يادگيري الکترونيکي 2 شرح ميدهد (2005).
درصورتيکه يادگيري الکترونيکي 2، علاوهبر قابليتهاي يادگيري الکترونيک، قابليتهاي تعاملي و تأليف دوره را نيز براي Stephen Downes Richardson Walters Moore Baird Spivack’s Adaptive Hypermedia Knowledge Management E-learning Platform) يادگيرندگان به همراه دارد.