چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان متوسطه برای انتخاب مناسبترین سبک بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی(کیفی- کمی) و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 خبره علوم تربیتی در شهر تهران بودند که بر اساس تکنیک دلفی تا سه دور نظرات خود را ارائه دادند. جامعه آماری بخش کمی نیز کلیه دانشآموزان متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 400 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای حاوی 6 مؤلفه(اجتنابی، رقابتی، مشارکتی، مستقل، وابسته و همیار) و 65 گویه بود که بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شد. اعتبار پرسشنامه با دیدگاه اساتید و پایایی ابزار با آزمون آلفای کرونباخ حاصل شد(88/0=α). یافتههای حاصل از بخش کیفی نشان داد خبرگان از بین 10 سبک یادگیری، سبک یادگیری گرشا و ریچمن را انتخاب کردند و ضریب(کندال) اجماع خبرگان نسبت به گویههای سبک یادگیری منتخب 72/0 حاصل شد. نتایج معادلات ساختاری با روش PLS Smart نشان داد تمام مؤلفههای سبک یادگیری گرشا و ریچمن تا 60 درصد توانایی پیشبینی سبک یادگیری گرشا را دارند(60/0=R2). سه مؤلفه وابسته، رقابتی و اجتنابی با ضرایب مسیر (862/0)، (803/0) و (702/0) به ترتیب بیشترین تأثیر در سبک یادگیری دارند. همچنین کلیت مدل با شاخص نیکویی برازش مطلوب بود(54/0=GOF). با توجه به نتایج میتوان گفت سبک یادگیری گرشا و ریچمن از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت به عنوان سبک مناسب دوره شناخته شده است؛ لذا ضرورت دارد معلمان نوع تدریس خود را با این سبک انطباق دهند.
خلاصه ماشینی:
سبک هاي عاطفي در برگيرنده ويژگيهاي شخصيتي و هيجاني يادگيرنده مانند پشتکار، تنها کار کردن يا با ديگران کار کردن، و پذيرش يا رد تقويت کنندههاي بيروني است و سبک هاي يادگيري فيزيولوژيک جنبه زيست شناختي دارند و در برگيرنده واکنش فرد به محيط فيزيکي مؤثر بر يادگيري او هستند، مانند ترجيح دادن مطالعه در 1- Learning style 2- El Fazazi 3 -Ezequiel, Guillermo & Marcelo 4 -Csapo & Hayen 5 - Yamazaki 6 - Rogowsky Calhoun & Tallal 7- Bhagat, Vyas & Singh شب يا روز يا ترجيح دادن مطالعه در محيط هاي سرد يا محيط هاي گرم (سيف ، ١٣٨٧).
در پژوهشي ويلينگام و 1 -Fleming 2 -visual 3 -auditory 4 -kinesthetic 5 -Moneva, Arnado & Buot 6-Demirkan & Demirbas 7 -Kaufman 8 -HAalili 9 -Willingham همکاران (٢٠١٥) نتيجه گرفتند افراد به روشهاي مختلف فکر ميکنند و ياد ميگيرند و سبک يادگيري ميتواند پيامدهاي مهمي در آموزش داشته باشد زيرا پيشرفت دانش آموزان محصول تعامل آموزش و سبک يادگيري دانش آموز خواهد بود.
سوالات تحقيق ١) بهترين سبک يادگيري در دوره متوسطه از ديدگاه خبرگان کدام است ؟ 1 -Dalmolin 2 -Magulod 3 -Nja 4- Kolb ٢) برازش الگوي شناسايي شده براي سبک هاي يادگيري دانش آموزان دوره دوم متوسطه چگونه است ؟ ٣) اعتبار بخشي الگوي بومي سبک هاي يادگيري دانش آموزان متوسطه شهر تهران چگونه است ؟ روش تحقيق روش مطالعه حاضر آميخته (کيفي و کمي) و از نظر هدف، پژوهشي کاربردي بود.