چکیده:
سند تحول بنیادین اموزش و پرورش مهمترین برنامه اصلاحات آموزشی و تربیتی کشور بوده که از سال 1390 مراحل اجرایی آن آغاز شده است. بر اساس برآوردهای موجود این سند در مرحله پیاده سازی دچار تاخیر شده و این امر نگرانیهای جدی را در بین مدیران ارشد نظام آموزشی پدید آورده است. با توجه به کثرت، تعدد و اهمیت نهادهای درگیر در اجرای سند و کیفیت تعاملات آنها، مساله اصلی تحقیق حاضر این است که مهمترین اختلافات و مناقشات موجود میان کنشگران و بازیگران مرتبط با اجرای سند کدام اند و نیز مسایل و موضوعات مورد تعارض کدام اند؟. نظریه اصلی این تحقیق "سیاستگذاری آموزشی تکثرگرا" بوده و از دو رویکرد تحلیل بازیگر محور و تحلیل مناقشه برای بررسی مساله استفاده شده است. روش تحقیق ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده و از روشهای گردآوری اطلاعات مختلف مانند فراتحلیل تحقیقات پیشین، مصاحبههای عمیق با خبرگان و سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ابزارهای تحلیل نیز نرم افزار مکتور و تحلیل مناقشه بوده است. پس از شناسایی تمامی گرودآران سند تحول و اولویت بندی بازیگران اصلی، یافتهها بر اساس مناقشات دوبدو میان تمامی بازیگران توصیف شده و موضوع تعارضات موجود هر کدام از آنها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد اختلافات و تعارضات متعددی میان بازیگران وجود دارد و بنابراین با شرایط موجود اطمینانی به اجرای سند در افق پیش رو وجود ندارد و لذا لازم است به سمت انسجام و همگرایی نهادها حرکت کرد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به کثرت، تعدد و اهميت نهادهاي درگير در اجراي سند و کيفيت تعاملات آنها، مساله اصلي تحقيق حاضر اين است که مهمترين اختلافات و مناقشات موجود ميان کنشگران و بازيگران مرتبط با اجراي سند کدام اند و نيز مسايل و موضوعات مورد تعارض کدام اند؟.
بعنوان مثال عدم تحقق هدف مهم مهارت آموزي (آموزش يک مهارت به دانش آموزان در دوره تحصيل ) به عدم همراهي کامل بازيگران بازميگردد (محمدعلي،١٣٩٩) و يا عدم اصلاح نظام سنجش و پذيرش دانشجو بعنوان يکي از اهداف و بسترهاي مهم تحقق سند تحول نيز به چندپارگي، تعدد، تشتت و تعارض ميان انواع نهادهاي تصميم گيرنده و اجرا در زمينه کنکور مربوط ميشود (زراعت کيش ، ١٣٩٩).
در معدود آثار خارجي ديگري نيز به بررسي آينده تحولات آموزشي و يا تربيتي توجه کردهاند که در همه آنها مسئله روش مفقود بوده و نه تنها از روشهاي رايج در تحقيقات اکتشافي بيبهره بودهاند بلکه اساساً روشهايي مانند 1 - Pearce synder 2 -National policy on Education 3 - Ministry of Human Resource Development 4 -Macbeath 5 - Degget 6 - Department of Education and Skills مکتور يا بررسي با روش تحيل مناقشه نيز در آنها استفاده نشده است .