چکیده:
هدف تحقیق حاضر، تبیین مولفه های تدریس اثربخش ریاضی در دوره متوسطه بود. این پژوهش با به کارگیری روش تحلیل محتوای کیفی انجام یافته است. حوزه پژوهش کلیه منابع مکتوب و دیجیتال معتبر و در دسترس بوده و انجام تحقیقات به صورت کتابخانهای و بررسی پایگاههای معتبر اینترنتی و نیز پژوهشهای داخلی و خارجی صورت گرفته است. روش تجزیه و تحلیل دادهها به صورت قیاسی انجام گرفته و تحلیل محتوا به صورت دسته بندی کدهای استخراج شده و مفاهیم جایگزین دسته اول و در مرحله دوم دسته بندی کدهای هم دسته در قالب اختصاری کدهای دسته دوم، انجام پذیرفت. نتایج به دست آمده در قالب مقوله مولفه های تدریس اثربخش ریاضیدر دو محور اساسی عوامل درونی که مریوط به فاکتورهای انگیزشی و آمادگی برای یادگیری درس ریاضی با لحاظ کردن کاهش استرس و ترس دانش آموزان، ایجاد شوق یادگیری و عوملی که در کل به روحیات و هیجانات عاطفی دانش آموزان مربوط می باشد و در محور اساسی دوم نتایج به دست آمده در زمینه عوامل بیرونی موثر بر فرایند یادگیری ازنظر ویزگی های مهم معلم ریاضی و نیز شیوه تدریس ریاضی می باشد. یافتههای این مطالعه نشان داد که سه محور معلم، دانش آموز و روش های مناسب تدریس با ویژگی های خاص و با در نظر داشتن چالش های مطرح در زمینه تدریس ریاضی، هریک از عوامل مهم مولفه های تدریس اثر بخش ریاضی می باشند. پایایی و اطمینان پذیری از صحت یافته ها از طریق دقت و تعمق در استخراج یافته ها و نیز تایید صاحب نظران رشته ریاضی و اساتید برنامه ریزی درسی حاصل گردیده است.
خلاصه ماشینی:
مطالعات و پژوهش ها نشان داده بودند که تدريس اثربخش منعکس کننده يادگيري اثربخش است (ايسماعيل و همکاران، ٢٠١٤: ٤٧٥) پسامنتير، اسميت و استپلمن (٢٠١٠) گزارش دادند که معلمان اثربخش رياضي به توسعه نگرش هاي مثبت فراگيرانشان از طريق حساس شدن به احساسات فراگيرانشان، از طريق ارزشمند دانستن مشارکت و همکاري تمامي فراگيرانشان، از طريق شناخت نيازهاي فراگيرانشان براي پيشرفت ، از طريق درگير نمودن فراگيران در 1- Stanford 2- Ismail, Shahrill & Mundia 3- Rivkin, Hanushek & Kain 4- Ingvarson, Beavis, Bishop, Peck & Elsworth 5- Posamentier, Smith & Stepelman يادگيري شان و از طريق ايجاد هيجان و علاقه به رياضيات کمک مي نمايند.
دانيلسون ٧ (٢٠٠٧) ويژگي هاي تدريس اثربخش را 1- Nicoleta 2- Andreassen & Bråten 3- Spicuzza et al 4- Leikin 5- Elliott 6- Koster et al 7- Danielson مسئوليت هاي حرفه اي، مديريت و سازمان دهي کلاس درس، آموزش يا تدريس ، نظارت و کنترل بر پيشرفت دانش آموزان، پيش نيازهاي تدريس مؤثر، برنامه ريزي و آمادگي و ويژگي هاي شخصي معلم عنوان نموده است .
1- Research Institute for Educational Studies در اين مطالعه (تحليل محتواي کيفي)، حوزه پژوهش شامل کليه کتب و منابع نوشته شده پيرامون مباحث مربوط به نتايج مطالعات و پژهش هاي داخلي و خارجي پيرامون روش هاي ثر بخش رياضي بوده است .