چکیده:
نهاد داد و ستد بینالمللی یکی از نهادهای لازم و ضروری در جامعه است و هر جامعهای بایستی برای بهبود عملکرد و حفظ کارای خود اقدامات لازمی را برای ایجاد، تکمیل و تغییر آن انجام دهد. از جمله عوامل مؤثر در ایجاد، تکمیل و تغییر بستر نهادی، دیدگاه و نگرش جامعه است. در واقع نهادها، تبلور سیستم باورها و یا مدلهای ذهنی مشترک (ایدئولوژی) در خارج از ذهن است. این پژوهش در پی اثبات این فرضیه است که اسلام به دلیل داشتن رویکرد و گرایش مثبت نسبت به نهاد داد و ستد بینالمللی، باعث رونق این نهاد گردیده است. به عبارت گویاتر، با توجه به اینکه دیدگاه و نگرش نهادینهشده در جامعه بر شکلگیری و تکمیل و تغییر نهادها تأثیر میگذارد و با توجه به اینکه رویکرد اسلام نسبت به نهاد داد و ستد بینالمللی مثبت است، بعد از ظهور اسلام شرایط طوری تغییر یافت که هزینۀ معاملاتی پرداختن به تجارت، کاهش و از آنجا موجبات رونق این نهاد فراهم گشت. برای اثبات این فرضیه، نهاد داد و ستد بینالمللی در عصر پیامبر اسلام (ص) و با سیاق روایت تاریخی مورد مطالعه قرار گرفت.