چکیده:
ارزیابی فراگیری و دانش زبانی زبانآموزان همواره یکی از چالشهای فراروی آموزگاران، استادان، و متولیان آموزش زبان در کشور بوده است. آزمونهای پایان نیمسال و دوره، یکی از مهمترین ارزیابیهای زبانی در کلاسهای زبان محسوب میشوند. همهگیری گسترده بیماری «کرونا» در ماههای اخیر، برگزاری چنین آزمونهایی را بهصورت فیزیکی بسیار دشوار و گاه ناممکن کرده است. در چنین شرایطی، توجهها به ظرفیت فضای وب برای آزمونسازی و برگزاری برخط (آنلاین) آزمونها معطوف شده است. اما مشکل اصلی اینجاست که همه آموزگاران، بهویژه آن دسته که در مدرسهها فعال هستند، به سیستمهای پیشرفته مدیریت یادگیری با قابلیت آزمونسازی برخط دسترسی ندارند. بسیاری از مدرسهها نیز توانایی مالی خریداری چنین فناوریهایی را ندارند. راهکار برطرف کردن این مشکل استفاده از آزمونسازهای برخط رایگان است. در این مقاله به معرفی یکی از پراستفادهترین این آزمونسازها و کاربرد آن در ارزیابی برخط زبانآموزان خواهیم پرداخت.
Assessing student learning and language knowledge have always been one of the challenges that teachers, instructors, and educational administrators face in Iran. Final and end-of-the-course exams are considered as one of the significant strategies for assessing in language classrooms. The growing Covid-19 pandemic over the past few months has made the physical administration of such exams really difficult. In such conditions, attentions have shifted to the potentials of the Web for online test making and administering. The main problem, however, is that not all of the teachers, especially those that teach at school level, have access to sophisticated learning management systems with the possibility of online test-making. There are so many schools that cannot afford buying such technologies. The solution to this problem is using online free test-making tools. In this article, one of the most applicable online test-makers and its use in assessing