چکیده:
کنستانتین استانیسلاوسکی (۱۸۶۳-۱۹۳۸) نظریهپرداز و مبدع سیستم بازیگری» در زمینه
اپرا نیز صاحبنظر و دارای تالیغات و دستاوردهایی است. اپرا درامی ت ی موسیی
تنظیم شده و به اجرا در میآید و از قطعههای آوازی تشکیل شدهاست. استفاده از سیستم
استانیسلاوسکی در آموزش بازیگری اپرا و هدایت خواننده - بازیگران» نقطه عطفی در تاریخ
اپرا در روسیه و در جهان محسوب میشود. تا قبل از آن خوانندگان» تنها نقش خود را صرفا
از جنبهی موسیقی» تمرین و اجرا میکردند. اما استانیسلاوسکی با تعبیر خواننده - باون
آموزش مهارتهای بازیگری را به اپرا افزود. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی و با
بهرهگیری از منابع کتابخانهای و اینترنتی صورت گرفتهء به این پرسش اساسی پرداخته میشود
که استانیسلاوسکی چگونه از آموزههای سیستم بازیگری خحود برای تعلیم و هدایت بازیگران
اپرا بهره گرفت و نظرات اجرایی او چه تاثیراتی بر شیوههای بازیگری اپرا بر جای گذاشت؟
مسئلهای که تاکنون در کشورمان به آن پرداخته نشدهاست. فرضیه اصلی در این مقاله آن است
که سیستم استانیسلاوسکی قواعد و اصول مشخصی پیرامون آموزش خواننده - بازیگران اپرا
داشته که از مرحله کار روی خودء تا کار روی نش و ایفای نقش روی صحنه قابل دستهبندی
و تحلیل است. در نتیجه گیری مقاله د بر این نکته تاکید شدهاست که استانیسلاوسکی با استفاده
از سیستم بازیگری خود و با توجه به فعالیت گستردهاش در زمینه اپراء تحولی فنی و خلاقه
در اپرای روسیه پدید آورد» بهطوری که نسلی از خوانندگان اپرا در این کشورء آموزههای او
را به کاریسته و براساس اصول سیستم» معیارهای تازهای از بازیگری اپرا را معرفی نمودند.
An operatic form of theatricality in which music provides theatrical
effects and is a mixture of music and drama, and opera artists must be
proficient in both parts in order to create works of art. Constantine
Stanislavsky (1863-1938) Theorist, the inventor of the acting system,
was also an expert in the field of opera and had important writings and
achievements. Since 1921, he has taken charge of the reconstruction
of opera art and the management of its opera house in Moscow,
providing training and transformation in the direction and direction
of Russian opera. His teachings to opera singer-actors on the basis of
his acting system led to new standards and attributes in opera art. In
this descriptive-analytical study using library and Internet resources,
the basic question of how Stanislavsky utilized his acting system’s
teachings to guide and direct opera actors was discussed. How did
his performance in the field of opera influence the ways in which
opera was played? The main hypothesis in this paper is that the
Stanislavsky system has certain rules and principles regarding opera
singer-training that can be categorized and analyzed from stage work
to role play, and stage play. It is also emphasized that Stanislavsky
has made remarkable achievements in his opera system and has
made significant technical and creative breakthroughs in the Russian
opera, utilizing his extensive opera work and producing a significant
generation of readers. In this country, Opera doctrines, and based on
system principles, have introduced new standards of opera acting.
خلاصه ماشینی:
فرضیه اصلی در این مقاله آن است که سیستم استانیسلاوسکی قواعد و اصول مشخصی پیرامون آموزش خواننده ـ بازیگران اپرا داشته که از مرحله کار روی خود، تا کار روی نقش، و ایفای نقش روی صحنه قابل دستهبندی و تحلیل است.
در نتیجهگیری مقاله بر این نکته تأکید شدهاست که استانیسلاوسکی با استفاده از سیستم بازیگری خود و با توجه به فعالیت گستردهاش در زمینه اپرا، تحولی فنی و خلاقه در اپرای روسیه پدید آورد، بهطوری که نسلی از خوانندگان اپرا در این کشور، آموزههای او را به کاربسته و براساس اصول سیستم، معیارهای تازهای از بازیگری اپرا را معرفی نمودند.
استفاده از عناصر بازیگری سیستم در اپرا: رهاسازی عضلات خواننده ـ بازیگر آموزش دیده بخوبی میداند که برای تولید صدا آن هم به شکلی صحیح، باید بر روی عضلات خاصی از دستگاه آوازی مانند دیافراگم، عضلات شکمی و حنجره تسلط و تمرکز داشتهباشد و انقباض عضلانی را در زمان مناسب در اندامهای صوتی و تنفسی و در هنگام آوازخواندن بهکارگیرد.
کاربرد اگر طلایی استانیسلاوسکی در جلسهی تحلیل اپرانامه، هنگامیکه با هنرجویان بر روی قطعه شعری بحث میکرد، از استعارههای دریا، موج و طوفان برای توصیف تلاطمات عشق در وجود عاشق و معشوقی استفاده نمود که در کنار ساحل دریا به موجها و خیزابهها نگاه میکنند و پرسید: چگونه میتوانید بهعنوان خوانندهی اپرا از میان این همه استعاره وارد زندگیای شوید که با تخیلتان شکل گرفته؟ و چطور احساسات شما در زندگی نقشتان به جریان میافتد؟ به کمک اگر طلایی!
Acting in Opera: A Stanislavsky Approach, A thesis submitted to the East Tennessee StateUniversity.