چکیده:
این تحقیق به اعتبار سنجی الگوی امنیت فرهنگی در تو سعه پایدار مبتنی بر دانش می پردازد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی و از نظر نوع دادهها آمیخته (کمی ـ کیفی) است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی و از نظر نوع دادهها آمیخته (کمی ـ کیفی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 15 نفر از خبرگان و متخصصین، و صاحب نظران آشنا به مباحث فرهنگی و دانشی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 99-98 به تعداد 551 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 226 نفر انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردید. در روش میدانی جهت جمع آوری بخش کیفی به انجام مصاحبه با تعدادی از مدیران فرهنگی اقدام گردید و در بخش کمی نیز اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید پایایی این پرسشنامه بر پایه ضریب آلفای کرونباخ 86/0 برآورد گردید در ارتباط با روایی شاخص های بدست آمده از تحلیل عاملی تاییدی و نیز در ادامه برای بررسی اعتبار مدل پرسشنامه ای طراحی شد که ابعاد مدل نهایی را با استفاده از تی تک نمونه ای سنجید. نتایج نشان داد که مدل از روایی اعتبار برخوردار بوده و الگوی امنیت فرهنگی در توسعه پایدار دانشی با عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل محیط زیستی، عوامل سیاسی و عوامل ملی و مذهبی، اعتبار لازم را کسب نمود.
خلاصه ماشینی:
در روش ميداني جهت جمع آوري بخش کيفي به انجام مصاحبه با تعدادي از مديران فرهنگي اقدام گرديد و در بخش کمي نيز اطلاعات از طريق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري گرديد پايايي اين پرسشنامه بر پايه ضريب آلفاي کرونباخ ٠/٨٦ برآورد گرديد در ارتباط با روايي شاخص هاي بدست آمده از تحليل عاملي تاييدي و نيز در ادامه براي بررسي اعتبار مدل پرسشنامه اي طراحي شد که ابعاد مدل نهايي را با استفاده از تي تک نمونه اي سنجيد.
اهميت مديريت منابع انساني براي مديران هنگامي بيشتر خود را نشان مي دهد که عليرغم وجود برنامه هاي کلان و دقيق براي سازمان ، بدليل وقوع اشتباهات در مراحل مختلف مانند گزينش و استخدام افراد نامناسب براي مشاغل ، عدم ارزيابي به موقع عملکرد، غفلت از آموزش و به روز نمودن دانش و مهارت کارکنان و نهايتا از دست دادن نيروهاي متخصص و ماهر به د لايلي چون عدم ايجاد انگيزه هاي لازم در آنها، از دستيابي به نتايج مورد نظر سازمان ناکام مي مانند.
شکل ١ مدل اوليه برخواسته از تحليل عاملي اکتشافي (به تصویر صفحه رجوع شود) ٢-وضعيت موجود امنيت فرهنگي در توسعه پايدار مبتني بر دانش چگونه است ؟ (به تصویر صفحه رجوع شود) و بدين ترتيب رده شده و پذيرفته خواهد شد بنابراين نتيجه مي گيريم که کليه شاخص ها تاثير مثبت دارند.
٥-الگوي مناسب امنيت فرهنگي در توسعه پايدار مبتني بر دانش کدام است ؟ با استفاده از تحليل عامل اکتشافي توانستيم دسته بندي از عوامل اصلي و ابعاد به دست آوريم .