چکیده:
سبک شناسی گفتمانی از ترکیب دو روش سبک شناسی لایه ای و تحلیل گفتمان پدید می آید و به تحلیل سبک شناختی آثار ادبی از منظر تحلیل گفتمانی می پردازد؛ تاکید این شیوه بر بافت موقعیتی (بیرونی) و تعامل آن با بافت متن (درونی) است؛ کلان گفتمان های رایج و غالب عصر سعدی، گفتمان نهاد دینی_عرفانی و گفتمان نهاد حکومتی _سیاسی و گفتمان نهاد عامه / رعیت است؛ پرسش اصلی این پژوهش، آن است که این گفتمان ها چگونه در گفتمان عاشقانه که گفتمان غالب در غزل های سعدی است تاثیر گذاشته و گفتمان فرآیندی عاشقانه را پدید آورده اند؛ نتایج پژوهش نشان می دهد که گفتمان های غالب از طریق تعامل و تقابل گفتمانی در سیمای شخصیت های اصلی غزل سعدی یعنی عاشق و معشوق باز تولید شده و روابط میان نهادهای دینی_عرفانی و حکومتی _سیاسی به عنوان نهادهای قدرتمند و گفتمان ساز از طرفی و نهاد تحت سلطه و پذیرندۀ عامه / رعیت از طرف دیگر به نمایش گذاشته شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی است.
The discourse stylistics is created from combination of two layer stylistics and discourse analysis and analyzes the literary works stylistics from discourse analysis perspective; this method emphasizes on the situational texture (external) and its interaction to the text texture (internal). The common and dominant macro discourses of Saadi age include the religious –mystical institution discourse and governing-political institution discourse and public/peasant institution discourse. The main question of this research is that how these discourses have affected the romantic discourses that are dominant discourse in the Saadi’s Ghazals and created a romantic process discourse. The results of research indicate that the dominant discourses have been reproduced through discourse interaction and contrast in the visage of main characters of Saadi’s Ghazal, means the lover and beloved and the relations between religious-mystical and governing-political institutions as powerful and discourse making institutions from one side and public/peasant dominated and receptor institution on the other side have been displayed.
خلاصه ماشینی:
سبک شناسي گفتماني غزلي از سعدي (با تکيه بر تحليل دو لايۀ واژگاني و بلاغي) سادينا اميني ١، دکتر فرهاد طهماسبي ٢، دکتر ساره زيرک 3 چکيده سبک شناسيگفتمانيازترکيب دوروش سبک شناسيلايه ايوتحليل گفتمان پديدميآيدو به تحليل سبک شناختي آثارادبي ازمنظرتحليل گفتماني ميپردازد؛تاکيداين شيوه بربافت موقعيتي(بيروني)وتعامل آن بابافت متن (دروني)است ؛کلان گفتمان هايرايج وغالب عصر سعدي،گفتمان نهادديني_عرفانيوگفتمان نهادحکومتي_سياسيوگفتمان نهادعامه /رعيت است ؛پرسش اصلياين پژوهش ،آن است که اين گفتمان هاچگونه درگفتمان عاشقانه که گفتمان غالب درغزل هايسعدياست تاثيرگذاشته وگفتمان فرآينديعاشقانه راپديدآورده اند؛نتايج پژوهش نشان ميدهدکه گفتمان هايغالب ازطريق تعامل وتقابل گفتمانيدرسيمايشخصيت هاياصليغزل سعدييعنيعاشق ومعشوق بازتوليدشده وروابط ميان نهادهايديني_عرفاني وحکومتي_سياسيبه عنوان نهادهايقدرتمندوگفتمان سازازطرفيونهادتحت سلطه و پذيرندةعامه /رعيت ازطرف ديگربه نمايش گذاشته شده است .
com مقدمه سبک شناسيگفتمانيازترکيب دوروش سبک شناسيلايه ايوتحليل گفتمان پديدميآيد وبه تحليل سبک شناختيآثارادبيازمنظرتحليل گفتمانيميپردازد؛دراين شـيوه تحليل گر باتمرکزبررابطه متن ادبيوبافت موقعيتيايکه متن درآن توليدشده است به بررسي لايه هايمختلف متن وتبيين ارتباط ميان بافت متنيوبافت بيرونيآن ،به گفتمان هايمتن دست مييابد؛بديهياست که دست يابيبه گفتمان غالب متن ازطريق شناخت رمزگان هاي متن ميسرميشودوکشف رمزگان هانيزازطريق بررسيلايه هايسبک شناختيمتن ممکن ميگردد؛سپس ازطريق تجزيه وتحليل لايه هايمختلف سبک شناختيبه روابط متقابل بافت درونيمتن وبافت موقعيتييعنيدورةتاريخيومناسبات سياسي_اجتماعيآن دوره ، سبک شناسيگفتمانيمتن انجام ميگيرد.