چکیده:
چکیده عدالت از مهمترین مسائل جوامع انسانی و علوم اجتماعی است که در انقلاب اسلامی نیز جایگاه ویژهای دارد. امروزه به واسطه واقعیت عینی جامعه و جهان، بررسی کم و کیف عدالتپژوهی پس از انقلاب ضرورت مضاعف یافته است. محمدرضا حکیمی از معدود متفکران ایرانی است که به صورت متمرکز به پژوهش پیرامون عدالت اسلامی پرداخته است. هدف این مقاله، برداشتن گام اول ارائه نظریه عدالت حکیمی، یعنی استخراج مبانی و زمینههای آن بر اساس روششناسی بنیادین حمید پارسانیا است. پژوهش در این چارچوب نظری، مستلزم استفاده از روشهای کاربردی خاصی است. روش تحقیق کتابخانهای جهت جمعآوری دادهها، و روش تحلیل محتوا جهت تحلیل دادهها، روشهای مناسب این امرند. عدالتپژوهی حکیمی متأثر از روحیات شخصی، تجربهزیست فردی، مکاتب فکری، وضعیت اجتماعی و جریانات سیاسی زمانه خود بوده است. هر چند تعلق حکیمی به مکتب تفکیک در انتخاب موضوع، منبع، روش و دامنه نظریهپردازی او بیتأثیر نبوده؛ اما عدالتپژوهی وی بیشتر متأثر از مکاتب، متفکران و جریاناتی سیاسیاجتماعی مانند مارکسیسم اسلامی و غیراسلامی است که قائل به مرکزیت و اصالت اقتصاد در منظومه معرفتی دینی و شبکه مسائل جامعه بودند. مهمترین مبانی معرفتی نظریه عدالت حکیمی عبارتند از: «توحید منشأ عدالت»، «تفکیک منابع، معارف و روشهای تحقیق»، «اجتهاد مجموعی واقعنگر»، «تساوی در آفرینش» و «مرکزیت اقتصاد در دین و جامعه».
Mohammad Reza Hakimi is one of the few Iranian thinkers who has focused on research on Islamic justice. The purpose of this article is to take the first step in presenting Hakimi's theory of justice, ie to extract its foundations based on Hamid Parsania's basic methodology. Research in this theoretical framework requires the use of special applied methods. Library research methods for data collection, and content analysis methods for data analysis are appropriate methods. Hakimi's justice research has been influenced by personal spirits, personal lived experience, schools of thought, social status and political currents of his time. Although Hakimi's affiliation with the school of segregation has not been ineffective in choosing the subject, source, method and scope of his theorizing, his justice and research are more influenced by schools, thinkers and socio-political currents such as Islamic and non-Islamic Marxism that believe in the centrality and originality of economics in epistemology. They were community issues. The most important epistemological foundations of Hakimi's theory of justice are "monotheism of the source of justice", "separation of sources, teachings and research methods", "realistic total Ijtihad", "equality in creation" and "centrality of economy in religion and society".