چکیده:
شناخت درست و کامل ذینفعان یکی از بخشهای اصلی و هنر تصمیمگیری راهبردی است. بانکها بعنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور با ذینفعان متعددی و حساسی مواجهاند و تغییرات مختلفی را در ساختار ذینفعان خود تجربه میکنند. شناخت و طبقهبندی درست این ذینفعان و اتخاذ استراتژی مناسب برای تعامل با آنان یکی از راهکارهای بهبود عملکرد است. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت تعامل بانک با ذینفعان راهبردی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر دادهها، کیفی و از نظر ماهیت و روش اجرای آن داده بنیاد است. راهبرد نمونهگیری، هدفمند و روش آن گلوله برفی بودهاست. سنجش اعتبار درونی (قابلیت اعتبار) یافتهها، با مقایسه نتایج با مبانی نظری و تایید خبرگان و تأیید دقّت و صحّت دادهها، با روش، بررسی به وسیله اعضای پژوهش و روایی فرم مصاحبه از طریق روایی محتوایی انجام شدهاست. نتایج به دست آمده حاصل از سه مرحله مصاحبه، اجرای فن دلفی و بارش مغزی، دو بعد؛ شناسایی ذینفعان راهبردی شامل چهار مولفه (قدرت، نفوذ، تاثیرگذاری، منافع و مشروعیت) و تعامل با ذینفعان راهبردی شامل شش مولفه (سیاستگذاری، قوانین و مقررات، اداره و سازماندهی، کنترل و نظارت، تامین منابع و فروش خدمات)، که از 76 شاخص حاصل شدهاند.
A proper and complete understanding of stakeholders is one of the main elements of strategic decision-making. Banks, as an important part of the country's economy, are confronted with various stakeholders and faced with different changes in their stakeholder structure.Recognizing and categorizing these stakeholders and adopting an appropriate strategy for engaging with them is one of the ways to improve Performance. The purpose of this study was to provide a model for managing bank interactions with strategic stakeholders. This research in terms of gole is applied, in terms of data is qualitative, and in terms of nature and research method is Grounded .The sampling strategy was selective with snowball method. Measurement of internal validity (reliability) of the findings has been done by comparing the results with theoretical foundations and experts verification, and verifying the accuracy of the data has been approved by the members of the research, and the validity of the interview’s form has been done through content validity.The results obtained from three phases: interviewing, Delphi technique and Brainstorming, 2 dimensions; Identification of strategic stakeholders including 4 components (power, influence, influence, interests and legitimacy) and interaction with strategic stakeholders including 6 components (policy making, Rules, regulation, organization, control and supervision, supply of resources and sales of services), which are derived from 76 indicators.