چکیده:
در تحقیق حاضر هدف کلی بررسی ادغام اندازه بنگاه به همراه سه مولفه اصلی و تاثیرگذار، ظرفیت تکنولوژی، همکاری تامین کنندگان و مشتری مداری در سازمانهای خدمات محورمی باشد. جامعه آماری تعدادی از متخصصین و کاردانان سازمانهای خدمات محور بودهاند که به نمایندگی از آنها تعدادی بانک و موسسه مالی و اعتباری برگزیده شدهاند. یافتههای تحقیق نشان داد بین هر چهار متغیر رابطه معناداری وجود دارد که مدل رگرسیونی متشکل از سه متغیر مستقل و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و مجموع متغیرهای مستقل میتوانند نوآوری را تبیین کنند. ضرایب بتای استاندارد اندازه شرکت، همکاری تامین کنندگان، مشتری مداری R&D وظرفیت تکنولوژی و سطح معناداری آنان را نشان میدهد. در نتیجه آن مشتری مداری با ضریب بتای 0. 54 بیشترین سهم را در تبیین نوآوری دارد و اندازه بنگاه با ضریب بتای 0. 09 کمترین سهم در تبیین نواوری دارد. از طرفی بعلت مهم بودن مولفه اندازه بنگاه و تاثیر آن برای بقای سازمان در بازار رقابتی، دریافتیم که سازمانهای خدمات محور متوسط و بزرگ در ایران کارایی و ثبات بهتری دارند. مدل مفهومی این مقاله میتواند برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک مدیران جهت ارتقاء نوآوری در سازمانهای خدمات محور موثر واقع شود.
The objective of present study is to investigate the effect of firm size merge with three main components, technological capacity, suppliers’ cooperation and customer-oriented in services organizations. The number of population are selected from experts and technicians service-oriented organizations, as important service-oriented organizations representing the number of banks and financial institutions. It is noteworthy that to get data, and distribute questionnaire between samples. To describe the data it has been used frequency tables and diagrams with central limit indexes. Using the software SPSS and Excel to normality and Kolmogorov –Smirnov test, firstly data and analytical findings, regression analysis has been done to determine the significance of hypotheses. The findings showed a significant relationship between all four variables. Regression model consists of three independent variables and a fit model so that dependent and independent variables could explain innovation standardized beta coefficient of the company , co- suppliers, customers , R & D capacity and a significance level of their technology shows. As a result that customer with a beta coefficient of 0.54 is the highest share in explaining innovation and firm size with a beta coefficient of 0.09 lowest share in explaining the importance of innovation. Due to importance of factors, it has been found that service-oriented medium and large organizations have better performance and stability. Finally, this paper provides a conceptual model and hopes that usefulness for managers to make appropriate strategic decisions.