خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر هادی شریف مقدم عضو هیأت علمی و مدیر گروه کتابداری دانشگاه پیام نور بیبی زهرا طالبی مشاور آموزشوپرورش ناحیهی تبادکان مشهد سواد اطلاعاتی و مسؤولیت خطیر آموزشوپرورش مقدمه از دیرباز تاکنون باسواد به کسی اطلاق میشده است که توان خواندن و نوشتن را داشته باشد.
ولی جدیت این آموزش تا چه میزان در کشور ما احساس شده است؟ آیا تا کنون اقدامی همگانی در این جهت صورت گرفته است؟واقعیت حاکی از آن است که نهادهای آموزشی در این زمینه یا هیچ اقدامی انجام ندادهاند و یا عملکرد آنها بسیار جزئی و کمرنگ بوده است.
بنابراین در دنیای متحول امروز که دسترسی به اینترنت تقریبا برای بسیاری از مردم فراهم شده است و برای دانش آموزان بسیاری با استفاده از اینترنت در بحث و گفتوگوی اینترنتی(چت)شرکت میکنند،جا دارد مهارت استفاده از اطلاعات موجود در شبکهی جهانگستر وب را نیز بیاموزند تا از امکانات الکترونیکی استفادهی بهتری ببرند.
امکانات رایانهای و اینترنت،روشهای متعدد آموزشی را فراهم آورده است که باید از آن برای آموزش همگانی و به ویژه آموزش سواد اطلاعاتی استفاده کرد.
بنابراین،ضمن اینکه نباید همهی مسؤولیتهای را متوجه آموزش و پرورش دانست،بلکه دیگر مؤسسات آموزشی نیز باید آموزش سواد اطلاعاتی را سرلوحهی کار خود قرار دهند،آموزشوپرورش باید گامهای مؤثر و جدیتری را در گسترش و ارتقای سواد اطلاعاتی دانش آموزان در مقاطع گوناگون تحصیلی بردارد.
آموزشوپرورش که سابقهی طولانی در آموزش و ارتقای سطح علمی دانش آموزان این مرز و بوم داشته است،باید با برنامهریزی مدون و مرحلهای،از پایینترین سطوح آموزشی این امر مهم را سرلوحهی کار خود قرار دهد تا بتواند نقش فعالتری را در دنیای متحول و روبه رشد فعلی داشته باشد."