چکیده:
هدف: تعیین رابطه متغیرهای چندگانه هدف موقعیتی علمی، فشار، هنجارهایذهنی، درک خطر، دانش سرقتعلمی، خودکارآمدی تحصیلی و متغیر تعدیلکننده مدیریت زمان با احتمال سرقت علمی در مدل جانسون، هدف اصلی پژوهش حاضر میباشد. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام تشکیل دادند ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامههای خود توسعهیافته هدف موقعیتی، فشار، درک خطر، و مدیریتزمان (جانسون، 2018)؛ هنجارهای ذهنی مونتانا و کسپزیک (2008)، خودکارآمدی تحصیلی داونپورت و لن (2006)، احتمال سرقت علمی شرد و همکاران (2002) و دانش سرقت علمی یئو (2007) بود. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار وارپ پی ال اس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تمام متغیرهای مدل جانسون (2018) با احتمال سرقت علمی در پژوهش حاضر همبستگی معنادار و برخلاف این مدل در این پژوهش، بین فشار و دانش سرقت علمی با خودکارآمدی نیز ارتباط معناداری مشاهده میشود.
the purpose of present research was to determine the relationship between multiple variables (social desirability, mental norms, academic self- efficacy, plagiarism knowledge, purpose, pressure, time management, risk) with the possibility of plagiarism among post- graduate students of Ilam University. Methodology: the present research is applied in terms of purpose and is survey in terms of research implementation. It is a correlation research in terms of the manner of collecting the required data and the relationship between the variables. The statistical population of the present research includes all post- graduate students of Ilam university.The questionnaire was distributed among them by random sampling and self- developed questionnaires of risk, time management, pressure, objective and policy of APA Johnson (2018), mental norms questionnaire of Montana & Kespzick (2008), Academic self- efficacy questionnaire of Downport & Lan (2006), the possibility of plagiarism questionnaire of Shred et al (2002), plagiarism questionnaire of Yeh (2007). In data analysis, simple correlation coefficient and Structural equation modeling was used in WARP PLS software. Findings: The results of research showed that excessive pressure on students to do homework beyond their ability, lack of knowledge about plagiarism and plagiarism knowledge, as well as poor time management to do homework on time cause students to turn to this immoral phenomenon. Therefore, university administrators and professors can reduce the prevalence of this phenomenon by holding educational classes on plagiarism and its consequences, increasing students’ self- efficacy, creating a proper culture and also teaching proper time management, and prevent it from being committed.
خلاصه ماشینی:
از جمله اين عوامل ميتوان به موارد زير اشاره کرد: 6 عدم احساس خودکارآمديتحصيلي ٥، منبع کنترل ، عزت نفس ، مطلوبيت اجتماعي، هنجارهاي ذهني ، يادگيري اجتماعي ٧، درک خطر٨، فشار ادراکشده ، مديريت زمان ، هدف موقعيتي تحصيلي، دانش سرقت علمي، استعدادها، ادراک و دريافت هاي خود شخص از طريق کانال هاي خانواده و جامعه ، نيروي وارده از محيط اطراف بر عملکرد شخص در انجام کارهاي پژوهشي، عدم وجود نظارت کافي، ضعف قوانين ، نامتناسب بودن جرم و جزا، شکل گيري الگوهاي غلط و کمبود بودجه و امکانات ، مدرکگرايي و توجه زياد به نمره ، عدم وجود سازکارهاي مناسب براي تشخيص و تنبيه سارقان علمي، عوامل اجتماعي- فرهنگي، آموزش هاي ناکافي قبلي درباره چگونگي استناددهي و شناسايي انواع سرقت علمي در دوران دبيرستان يا در آموزش هاي غيررسمي، عدم تلاش و راحت طلبي يادگيرنده ، مجاز بودن تقلب و سرقت علمي از ديدگاه يادگيرنده و نياز به نمره ، انتظارات بيش از حد اساتيد، فشرده بودن زمان انجام تکاليف ، عدم رسيدگي و توجه اساتيد، ميزان فشارهاي محيطي، ميزان گرايش سيستم آموزشي و دانشجويان به رويکردهاي سطحي آموزش ، ميزان دسترسي دانشجويان به اينترنت و فناوري اطلاعات ، کسب رتبه با مدرک دانشگاهي بالاتر و سهولت ورود به مقطع ارشد و دکتري، تقليد-تقويت از والدين ، تأثيرات مهارت هاي پايين زبانشناسي و سواد دانشگاهي، علاقه نداشتن به موضوع تحقيق ، فشار از سوي اعضاي خانواده و جامعه ، سطح علمي، رشته تحصيلي و سن ، _______________________________________________________________ 1 Caldwell 2 Blum 3 Gallant & Drinan 4 Whitley 5 Academic self-efficacy 6 Mental norms 7 Social learning theory 8 .