خلاصه ماشینی:
"در ایران نیز در سالهای اخیر،مفهوم سرمایهی اجتماعی در مرکز مباحث محافل دانشگاهی،دستگاههای سیاستگذاری و حتی محافل رسانهای،به ویژه مطبوعاتی قرار گرفته است؛هرچند این مفهوم نیز همانند مفاهیم دیگری«مثل گفتمان»در مسیر مردمی شدن1 یا رواج یافتن،معانی و کاربردهای نادرستی نیز پیدا کرده است.
اهمیت سرمایهی اجتماعی برای سیاستگذاران و برنامهریزان کشور به حدی است که مادهی 98 قانون برنامهی چهارم توسعهی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت را مکلف میکند،بهمنظور حفظ و ارتقای سرمایهی اجتماعی،ارتقای رضایتمندی عمومی و گسترش نهادهای مدنی، طی سال اول برنامهی چهارم،سازوکارهای سنجش و ارزیابی سرمایهی اجتماعی کشور را تهیه و علل و عوامل تأثیرگذار بر آن را احیا کند و سازوکارهای اجرایی لازم برای افزایش سرمایهی اجتماعی را تدراک ببیند.
برخی از مطالعات و تحقیقات انجام شده،تأثیر نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی را بر شکلگیری سرمایهی اجتماعی مورد توجه قرار دادهاند.
امید است این مطالب نهتنها مورد استفادهی دبیران محترم علوم اجتماعی قرار گیرد، بلکه سیاستگذاران و مدیران محترم آموزش و پرورش کشور را نیز در عرصهی زمینهسازی برای تشکیل سرمایهی اجتماعی در محیطهای آموزشی کشور یاری کند."