چکیده:
در فضای اسلامی یکی از مهمترین منابع معتبر قرآن و سنت معصومین(علیهم السلام) است، یکی از مشکلات قابل توجه در حکمت اسلامی، ترجمه متون دینی است، در میان حکمای اسلامی روشهای مختلفی در ترجمه متون دینی بکار رفته است، که یکی از روشهای متداول میان حکما «قاعدهی وضع الفاظ برای ارواح معانی» است که میتوان مبدع این روش را غزالی دانست و صدرالمتالهین از جمله کسانی است که با متناسب دانستن این قاعده، برمبانی فلسفی خود، از این قاعده بهرههای بسیاری برده است. در این مقاله نظرات حضرت امام خمینی(ره) فیلسوف و عارف نامدار در عصر حاضر پرداخته شده است و نظرات و آراء ایشان از طریق روش کتابخانهای تهیه و جمع آوری شده است. ایشان به تبعیت از حکمت متعالیه، بعد از بیان اینکه ترجمه متون دینی بالاخص قرآن که دارای بطون مختلف است، باید هدف و مقصود از نزول برای ما روشن شود و این امر جز عبور از ظاهر و رسیدن به باطن محقق نمیشود، و بهترین قاعده برای رسیدن به بطون الفاظ، قاعدهی وضع الفاظ برای ارواح معانی است، که باید بر اساس حقیقت تشکیکی معانی طولی در نظر گرفته شود و ظاهر الفاظ نیز باید حفظ شود و رسیدن به بطون جز توسط راسخان در علم و کسانی که منحرف و معوج نباشند، ساخته نیست.
خلاصه ماشینی:
ايشان به تبعيت از حکمت متعاليه ، بعد از بيان اينکه ترجمـه متـون دينـي بـالاخص قـرآن کـه داراي بطون مختلف است ، بايد هدف و مقصود از نزول براي ما روشن شود و اين امـر جـز عبـور از ظـاهر و رسـيدن بـه بـاطن محقـق نميشود، و بهترين قاعده براي رسيدن به بطون الفاظ ، قاعده ي وضع الفاظ براي ارواح معاني است ، که بايد بر اسـاس حقيقـت تشـکيکي معاني طولي در نظر گرفته شود و ظاهر الفاظ نيز بايد حفظ شود و رسيدن به بطون جز توسط راسخان در علـم و کسـاني کـه منحـرف و معوج نباشند، ساخته نيست .
برهمين اساس هريـک از دانشـمندان اسـلامي بـه روش خود به تفسير قرآن پرداختند، حضرت امام معتقدند، در اين کتاب مقدس ، تمام معارف از بـالاترين معارف که معرفت به ذات باريتعالي است تا معارف مربوط به افعال الهي، موجـود اسـت ، کـه هـر کس بنا به نوع نگاه و تشخيص و استعداد دروني خود سعي در تفسير اين معاني کـرده اسـت ، کـه در آثار حضرت امام مشاهده ميشود، همچنين ايشان به اين نکته توجه ميفرمايندکه هر عالمي بنـا به تخصص خود يک معني از معاني آيات الهي راتفسير ميکند، که بنابر نظر امام اين تفاسير مبنايي و طبق اصول همان علم و تخصص بوده و ايشان اينطور معاني و تفاسير را در جاي خـود درسـت مي دانند.