چکیده:
امروزه بزهکاری اطفال و پایین آمدن سن بزهکاری یکی از معضلات اساسیِ جوامع بشری است که با رشد فزاینده ای رو به رو می باشد . این مهم در حالی است که جمعیت بسیاری از کودکان و نوجوانان همه روزه با عنوان دانش آموز در مدارس حاضر شده و پس از خانواده ، مدارس مهم ترین و اصلی ترین مکان های حضور دانش آموزان هستند که از تاثیرگذارترین اماکن بر سیر تکوین شخصیت ایشان محسوب می شوند . از این رو در پرتو آموزه های پیشگیری رشد مدار ، تدابیری همچون افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان و نوجوانان ، تلاش جهت رفع معضلات روحی و روانی فردی و خانوادگی ایشان یا اقداماتِ مناسب در راستای اصلاح رفتار کادر آموزشی با دانش آموزان در مدرسه آثار حضور روان شناس در مدارس است که به عنوان زیر مجموعه ی آموزش و پرورش ، می تواند اقدامی موثر جهت تکامل شخصیت دانش آموزان و رساندن ایشان به خود انضباطی و خودکنترلی باشد تا از ورود هرچه بیشتر اطفال به عرصه بزهکاری ممانعت نماید . در این راستا ، مقاله ی پیش رو تاثیرات حضور روان شناس در مدارس را در پرتو رویکرد پیشگیری رشد مدار بررسی و تحلیل می نماید.
The desirable effects of crime prevention strategy to punishment in countries that benefit from a fair and efficient criminal policy seeks to eliminate the factors creating the offense or intervention in precriminal situational , has led to proactive response in criminal policy of governments is prioreties and have relative support. However although on the one hand welcomed by increasing government of crime prevention models ,But on the other hand the need to protect the fundamental freedoms citizens and normative legal cover necessary preventive measures in the form of prevention law makes more than ever before ,the law of prevention in the field of criminal policy as an independent profession, is composed of a series of regulations wich determine the institutions ,limits and boundaries , regulations governing and necessary sanctions in violation of the regulation governing sanctions on the crime prevention strategy
خلاصه ماشینی:
از اين رو امروزه براي تحقق چنين مطلوبي، اکثر جوامع رو به سوي پيشگيري رشد مدار که تمرکز و هدف آن کودکان و نوجوانان و مداخلات بهينه و بهنگام روان شناسي و روان شناختي در مراحل مختلف رشد ايشان است آورده ؛ برنامه ها، راه کارها و تدابيري را براي هر چه بهتر اجرايي شدن اهداف آن رويکرد دنبال مينمايند ؛ چه آنکه فشارهاي رواني و اختلال هاي عاطفي هنگامي که با ساير عوامل ( همچون قرار گرفتن در محيط يا شرايط جرم زا ) در آميزد واجد اهميت و تاثير جرم زايي بيشتر ميشود (کي نيا، ١٣٩٢، ص ٢٧٩) بدين سان حضور روان شناساني مجرب و متخصص در مدارس و بررسي خيل کثيري از دانش آموزان و حتي اولياء مدرسه و در گام هاي بالاتر، خانواده دانش آموزان ، ميتواند در هرچه بهتر اجرايي شدن اهداف رويکرد رشد مدار که مهمترين نتايج آن کاهش جرائم و عقب راندن آماج بزهکاري است مفيد فايده واقع شده و جوامع را بيش از پيش شاهد سلامت اجتماعي و هنجارمندي شهروندان خويش قرار دهد.