چکیده:
نوشتن مقالات علمی و طرح مباحث میانرشتهای در رابطه با آنها، از علائق پژوهشگران در سالهای اخیر است. یکی از این مباحث، انعکاس علم روانشناسی در آثار ادبی و انطباق آن با تئوریهای نوین روانشناسی میباشد. در این مقاله، هوش هیجانی و مهارت طنز و شوخطبعی در بوستان، بررسی و با علم امروزی روانشناسی تطبیق داده شده است. در بوستان، سعدی روند زندگی را به سمت تکامل اخلاقی و انسانی دنبال میکند و از قالب حکایت برای بیان بهترین روشهای زندگی بهره میگیرد و با استفاده از سبک تصویرپردازی، سعی دارد برای بهبود روابط و رفتارهای انسانی، راهکارهایی را ارائه کند. هدف سعدی در بوستان، آموزش بهتر زیستن به تمام افراد جامعه، در هر سن، مقام و با هر طبقۀ اجتماعی، برای دستیابی به شادکامی و زندگی سالم است. روشهایی که امروزه با گذشت قریب به هشتصد سال از تالیف بوستان، با اصطلاح هوش هیجانی (Emotional Intelligence) شناخته شده است؛ روشهایی شامل مهارتهای کنارآمدن با پیچیدگیهای اجتماعی و تصمیمگیریهای شخصی که به نتیجة مثبت میانجامد و وضعیت مطلوب را به وجود میآورد. این پژوهش بیان میکند که سعدی از این مهارت آگاهی داشته و آنها را با تصویرپردازی عاطفی به مخاطب خود ارائه کرده که امروزه با نظریهها و مهارتهای ارائه شده از جانب روان شناسان عصر حاضر مطابقت دارد.
Writing scholarly articles and developing interdisciplinary topics in relation to them have been of interest to researchers in recent years. One of these topics is the reflection of the science of psychology in literary works and its adaptation to the new theories of psychology. In this article, emotional intelligence and humor and humor skills in the garden are reviewed and compared with today's science of psychology. In the garden, Saadi pursues the process of life towards moral and human evolution and uses the storytelling to express the best ways of living and, using imagery style, seeks to provide solutions to improve human relationships and behaviors. Saadi's goal in Bostan is to better educate all members of society, at any age, status, and with any social class, in order to achieve happiness and a healthy life. Approaches today, known as Emotional Intelligence, about eight hundred years after the beginning of the novel, include techniques for coping with social complexity and personal decision-making that lead to a positive outcome and a favorable situation. The study states that Saadi was aware of this skill and presented it to his audience with emotional imagery, which today is in line with the theories and skills presented by current psychologists.
خلاصه ماشینی:
مقالاتي نيز به رشتۀ تحرير درآمده است که بيشتر بر جنبۀ اخلاقي و تعليمي بودن بوستان از ديدگاه عرفاني و نيز شخصيت سعدي به عنوان معلم اخلاق اتفاق نظر دارد، اما بايد گفت تاکنون دربارة نظريۀ روان شناختي هوش هيجاني و مهارت طنز و شوخ طبعي در بوستان ، به طورکامل و جامع ، هيچ گونه پژوهشي صورت نگرفته است .
مهارت طنز و شوخ طبعي سعدي در بوستان طنز به تنهايي يکي از انواع ادبي محسوب ميشود که تندي و تيزي هجو را ندارد و مقاصد اصلاح طلبانه و اجتماعي را دنبال ميکند؛ بنابراين ايجاد طنز در کلام ، هدف نيست ، بلکه وسيله است .
يکي از معايب جامعه بشري است که سعدي تنها راه بيان آن را در استفاده از مهارت طنز و شوخ طبعي براي آگاه کردن و بيداري حاکمان در انجام دادن وظايفشان و اصلاح امور و مملکت داري مييابد تا مؤثرتر واقع شود.
مهارت هايي که سعدي براي مقابله با احساسات و هيجان هاي بشري در بوستان بيان کرده است ، زمينه را براي بررسي و تطبيق آن ها با نظريۀ روان شناختي هوش هيجاني مهيا کرده است .
هوش هيجاني داراي مؤلفه هايي است که بر آگاهي انسان در روابط بين فردي و ميان فردي تأکيد ميکند و اين مؤلفه ها به مهارت هايي که سعدي در رابطه با رفتارهاي فردي و اجتماعي در حکايت هاي بوستان مطرح کرده ، يکساني و مطابقت دارد.
طنز و شوخ طبعي که از نظر روان شناسان يکي از بهترين مهارت هاي مقابله اي است و با سلامت رواني ارتباط دارد.