چکیده:
ملتهای باستانی در روزگاران نخست حیات ملی خویش برای پویایی زندگی خویشتن خویش با آگاهی تمام تلاش پیگیری و سخت داشتهاند. این تلاشها که گهگاه به صورت نبردهای بزرگ در برابر دشمنان روی داده حاصل این روایتهای داستانی است که شکل و شمایل افسانه و اسطوره به خود گرفته است. در این روایتها، حرفی، کلامی، اندیشهای و گاه باوری حکم عنصر مسلط و بنمایهی اصلی پیدا کرده است که بنمایه های دیگر را زیر نفوذ شدید خود میگرفته است. در روایتهای اسطورهای و داستانهای حماسی تبار ایرانی نبرد همیشگی میان نیکی (روشنی) و بدی (تاریکی) بنمایه ی کلان بوده است. اینها بنمایهای اصلی در حماسه ی ملی ایرانیان یعنی شاهنامه ی فردوسی روایتهای گوناگون را به هم پیوند زده و نظام واحدی بدان بخشیده است. بر این بنیاد روایت منسجمی که حاکی از نبرد خیر و شر بوده است در شیوهی حماسه سرایی فردوسی، شکل نهایی زیباشناسانه ی خود را متجلی کرده و توانسته در ذهن و دل و ضمیر ناخودآگاه ملی جایی استوار و همیشگی بیابد. اگرچه بخشی از حضور دائمی ادبیات حماسی به معنای عام خود وابسته به تمامی فرهنگ غنی ملی بوده، اما باید دانست که روح سترگ و سبک و زبان بینظیر فردوسی در این حضور دایمی نقشی مهم و انکار ناکردنی در طول هزاره ی پس از فردوسی داشته است.
Ancient nations consciously had hard and continuous attempts to have dynamic lives in the first days of their national life. These attempts which sometimes took place in terms of great wars led to narratives which were represented in the form of myth and legend. In these narrations, a speech, a discourse, a thought, and a belief were rendered as the main motif or dominant element which strongly influenced other motifs. In mythological narrations or Iranian heroic stories, permanent war between goodness (light) and badness (dark) was the main motif. These were the main motifs in national epics of Iran, such as Ferdowsi’s Shahnameh, and unified the varieties of narrations and gave them a unified system. Therefore, a coherent narration which rendered the war between goodness and badness showed its highest beauty and aesthetic in Ferdowsi’s epic, and could find a permanent and firm place in people mind and heart. Although some part of the permanent presence of epical literature generally depends on the whole great culture of the nation, it is to be considered that the great spirit, and brilliant style and language of Ferdowsi have a strong undeniable influence on this permanent presence during thousand years after Ferdowsi.