چکیده:
سرگذشت پیامبران از دیرباز به عنوان یکی از مفاهیم مؤثّر در ادبیات مورد توجه و اقبال شاعران قرار گرفته است. حضرت مسیح (ع) یکی از مهم ترین شخصیتهای مذهبی است که مفاهیم شاعرانه و خیالانگیز فراوانی در ادبیات به ایشان اختصاص یافته است. داستان زندگی و بردار شدن مسیح از موضوعاتی است که شاعران طلایهدار شعر نو در ادبیات پارسی و عربی هر یک از زاویهی دید خود به آن نگریسته و با ابزارها و فضاهای تکنیکی و هنری شعر خویش به این موضوع پرداختهاند. در ذهن احمد شاملو و بدر شاکر السیاب، به عنوان دو پیشگام و پیشاهنگ شعر معاصر، این داستان به صورتی کاملاً بکر و تازه بازآفرینی و واکاوی شده است. این پژوهش، کوششی در بررسی تطبیقی دو شعر «مرد مصلوب» از شاملو و «المسیح بعد الصلب» از سیاب، در راستای رسیدن به رویکرد و نگاه این دو شاعر به مسائل و مشکلات جامعه، در ورای قرار دادن نقاب مسیح بر چهره خود است. روایت مونولوگهای مسیح در هر دو شعر، پژواک گفتگوهای درونی انسانی خردورز، متعهّد و تمام اجتماعی است که خویشتن را در راه تعهدات و آرمانهایش فدا میکند تا جانِ کلام و پیام خود را به دیگر انسانها تسرّی بخشد. با این تفاوت که در روایت سیاب، مرگ بر صلیب مسیح (ع)، پایان داستان ایشان تلقّی نمیشود و شاعر محور اصلی شعر خود را بر نوزایی و رستاخیز بنا نموده؛ که این موضوع در روایت شاملو با صراحت کمتری مطرح گردیده است.
The stories of prophets have long been regarded as one of the concepts of literature and were welcomed by poets. Jesus is one of the most important religious figures to whomabundant fantastic poetic concepts in literature have been devoted.The story of Christ's life and his crucifixionare among the issues that the vanguard poets in Persian and Arabic literature and poetry considered from different angles; and,using the technical and artistic tools and space,they paid attention to this the issue.This story has completely been pristine, recreated and analyzed byAhmad Shamloo and BadrShakir al-Sayyab, as the pioneers and vanguard of contemporary poetry. This study is an attempt at comparative analysis of two poems, "Crucified Man" byShamloo and Sayyab’s"Christ after Crucifixion" in order to achieve the perspective of these two poets to the problems of society, beyond the veil of Christ on his face .Narrative of Christ’s monologues in both poetries is thevoices of inner rational, social and committed dialoguethat self-sacrifice himselffor the commitments and ideals to spread the gist of his message to other humans.