چکیده:
گذشته از فشارهای فرهنگی از انواع گوناگون، هجوم اقوام بیگانه به یک سرزمین، علاوه بر ویرانی و آسیبهای سخت و شاید بعضاً جبران ناپذیر اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز تغییر در الگوهای اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و آئینی آن است. از جمله راههای زدودن شک و تردید رخنهکرده در وجود مردمان در چنین جامعهای، ایجاد گونهای ادبی موسوم به مکاشفه و پیشگویی است. ادبیات پارسی میانه از نظر دارا بودن این گونۀ ادبی نسبت به دورههای پیشین خود غنیتر است. این متون دربردارندۀ معیارهایی هستند که در مکتب ایرانی- زرتشتی آن روزگار مورد پذیرش بوده و عدول از آن، عامل بر هم خوردن نظام جامعۀ ایرانی تلقی میشده است. در این پژوهش و با هدف دستیابی به این معیارها، آثاری چون ارداویرازنامه، زند وهمنیسن، ایادگار جاماسبی، جاماسبنامه، آمدن شاه بهرام ورجاوند و کتیبههای کرتیر مورد بررسی قرار گرفته است. الگوهای استخراجی از متون فوق از نظر درون مایه در دو مجموعۀ خیر و شر و هر کدام از این دو مجموعه، خود در سه زیر مجموعۀ پندار، گفتار و کردار طبقهبندی شدهاند. بدیهی است مقولههای مربوط به جهانبینی، اصول و عقاید دینی در زیرمجموعۀ پندار و مقولههای مربوط به سخن و کلام در زیرمجموعۀ گفتار جای گرفتهاند. زیرمجموعۀ کردار، خود به شاخههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و آئینی تقسیم شده است.
Other than cultural oppressions of various kinds, the assault of enemies against a country, in addition to desolation and severe economic damages, sometimes irreversible, is a key factor to drastic changes in the ideological, social, political and ritual basis of the society. To avoid the skepticism crept into the body of the community, there arises a literary genre called Apocalypse and Prophecy. Middle Persian literature is richer than its predecessors in this aspect. These texts contain standards accepted by the Zoroastrian community of Iran at the time, deviation from which was considered the catastrophe resulting in the collapse of the Iranian society. To attain these standards, the Pahlavi books of Arda Wiraz Namag, Zand i Wahman Yasn, Ayadgar i Jamaspig, Jamasp Namag, Sah Bahram i Warjawand as well as the Sassanian inscriptions of Mobedan Mobed Kirdir were surveyed. Considering the theme, the patterns of the above mentioned texts classified under the two basic notions of Good and Evil, went under three further subtitles of Thoughts, Words and Deeds. Obviously, ideological viewpoints and religious doctrines and principles were to be classified under the category of Thoughts; speech and utterance under Words; and social, political, economic, ethics and ritual matters under Deeds.