چکیده:
بهاریة سیّدای نسفی (1046 -1117ق.) منظومهای داستانی از نوع فابل و به شیوة مناظره است و مشابه داستانهای کلیله و دمنه که قابلیت تطبیق با نظریة ادبی ریختشناسی پراپ را دارد. از بررسی متن بهاریه نتایجی به دست میآید، از جمله: در بهاریه از بین سیویک خویشکاری نظریة پراپ، خویشکاریهای «شر»، «مبارزه»، «ادعای دروغین» و «آشتی بین طرفین» بیشتر بهکار رفته است. هر کدام از شخصیتهای این اثر، تمثیلی از قشر خاصی از اجتماع روزگار شاعر است. درگیری اشترخانیها با یکدیگر و از سویی تلاشهای شاهعباس برای مبارزه با آنان، موضوع ترسیم شده در بهاریة سیّدای نسفی است. با توجه به دوره تاریخی سرایش منظومه، با خوانش متن میتوان به رمزیابی شخصیت هایی که در این عهد نقشآفرینی کردهاند، پیبرد. در پایان بهاریه نیز، مناظرة «شیر و مور»، با دو مناظرة «مور و مار» و «مور و بلبل» پروین مقایسه و ازجهت نظریة ساختاری پراپ بررسی شد. در این دو مناظره نیز خویشکاری های «شر» و «مبارزه» و در نهایت «پیروزی قهرمان بر ضدقهرمان» مطرح میگردد. همچنین نکات تازهای از زندگی سیدا در مقاله بیان شده است.
Siddha Nasafi’s Baharieh (1636- 1705) is an allegorical story of fable kind. This work which is similar to Panchatantra’s stories is capable of being adjusted with contemporary literary theories such as Propp’s morphology theory. Unlike content analysis, in formal- structural analysis the story is analyzed through form and structure and the content and subject are not very much considered. Lots of folk tales can be studied using this approach. Propp’s structural approach is a suitable method to analyze stories. Because of proximity and sequence of characters’ actions, Baharieh can also be analyzed using the structural approach. Among 31 narrative units of Propp’s theory, the units of “villainy”, “struggle”, “false claim” and “reconciliation between parties” have been used more in Baharieh and hence are similar to many of Panchatantra’s stories. On the other hand, at the end of Baharieh, the debate of “lion and ant” can be compared to ParvinEtesami’s debates of “ant and snake” and “ant and nightingale” that not only have similar contents, but also share common points according to structural theory of Propp. Like Siddha Nasafi’sBaharieh, in these two debates, narrative elements of “villainy”, “struggle” and finally “victory of protagonist against antagonist” have been proposed.