چکیده:
رنگ در ادبیات از دیرباز مورد توجه بوده است. شاعران از گروه افرادی هستند که از عنصر رنگ در آفرینش واژهها و تصاویر شاعرانه برای زیبا کردن اثر خود استفادههای زیادی کردهاند. بیشک بررسی تمام عناصر یک اثر ادبی در شناخت حقیقی آن اثر بسیار مهم است. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از دانشهای میان رشته ای ادبیات، جامعه شناسی و روانشناسی به توصیف و نقد زیبایی شناسی رنگ در اشعار یکی از شاعران برجسته هورامان پرداخته شده است. اهداف پژوهش شامل بررسی رنگ و شیوۀ به کار گرفتن آن در دیوان بیسارانی است تا پنجرهای تازه برای شناسایی بیشتر آن اثر گرانقدر و شاعر بزرگ آن باز کند زیرا بیسارانی با تاثیرپذیری از محیط رنگارنگ هورامان بهرۀ کامل را از رنگ برده است و همچنین سعی شده تا تمام رنگهایی که در دیوان بیسارانی وجود دارند، از نظر روانشناسی و زیبایشناسی با ذکر نمونه بررسی شوند تا دنیای بیسارانی و رنگ دادن جنبههای مختلف زندگی بیسارانی در اشعارش مجسّم شود و دریچهای به روی ادراک و احساس شاعر گشوده شود. نتایج نشان میدهد رنگ سیاه در دیوان بیسارانی از بقیۀ رنگها بسامد بیشتری دارد. هر چند تکرار زیاد رنگ سیاه در یک اثر ادبی میتواند نشان دهندۀ فکر ناامیدانه و سختی زندگی باشد که این جنبۀ منفی رنگ سیاه است اما در دیوان بیسارانی رنگ سیاه بیشتر برای وصف چشم و ابرو و زلف و همچنین برای خلق تصاویر زیبا در کنار رنگ سفید چهرۀ یار آمده است که این جنبۀ مثبت رنگ سیاه است.
It has been for a long time that Color has had an important role in literature.poets are of/ a group of people who have used the colour element (base)for creating words and poetic pictures to show their work more impressive and leading.Undoubtedly, studying and investigating all the elements of a literary work is very important in the true identity of that work. In this research, in the descriptive-analytical method and (by) using the interdisciplinary knowledge of literature, sociology and psychology, describing and criticizing the aesthetics of colour in poems of one of the outstanding poets, Huraman , has been dealt with. researchers' purpose includes The study of colour and the method / the way it is used in the Bissarani's poetical works can open a new window for more discovery of / more knowledge about that valuable work and (also) its great poet. It has been tried / endeavoured that all the colours which exist in the Bissarani's poetical works be examined from the point of view of psychology and aesthetics through mentioning examples , Bissarani's world and colour running of different aspects of his life be imagined in his poems and a window be opened to the poet's perception and sensation. The black colour is more frequent than rest of the other colours. However, the excessive repetition of the black colour in a literary work can be a reflection / an indication of the hopelessness as well as the life's difficulties, hardships which (this) is a negative aspect of the black colour. The black colour, however, has been used for the description of eye and eyebrows and hair/ringlet / lock of hair of a / of one's sweetheart and also creation of beautiful images beside the white colour of her face which this is the positive aspect of the black colour.
خلاصه ماشینی:
Com پنجره اي تازه براي شناسايي بيشتر آن اثر گرانقدر و شاعر بزرگ آن باز کند زيرا بيساراني با تأثيرپذيري از محيط رنگارنگ هورامان بهرة کامل را از رنگ برده است و همچنين سعي شده تا تمام رنگ هايي که در ديوان بيساراني وجود دارند، از نظر روانشناسي و زيبايشناسي با ذکر نمونه بررسي شوند تا دنياي بيساراني و رنگ دادن جنبه هاي مختلف زندگي بيساراني در اشعارش مجسم شود و دريچه اي به روي ادراک و احساس شاعر گشوده شود.
هر چند تکرار زياد رنگ سياه در يک اثر ادبي مي تواند نشان دهندة فکر نااميدانه و سختي زندگي باشد که اين جنبۀ منفي رنگ سياه است اما در ديوان بيساراني رنگ سياه بيشتر براي وصف چشم و ابرو و زلف و همچنين براي خلق تصاوير زيبا در کنار رنگ سفيد چهرة يار آمده است که اين جنبۀ مثبت رنگ سياه است .
واژگان کليدي: رنگ ، تصوير،زيبايي شناسي، بيساراني، بسامد مقدمه : طبيعت و جهان اطراف هميشه از طريق شکل ، اندازه و رنگ در ذهن آدمي مجسم مي گردد، رنگ به عنوان يکي از عناصر برجستۀ حاضر در طبيعت در عرصه هاي مختلف زندگي انسان مؤثر افتاده چون از وقتي که انسان چشم گشوده در تمام عناصر هستي ، رنگ را مشاهده کرده است و کم کم متوجه شده است هيچ از اين رنگ ها بي دليل و علت نيست .
رنگ سياه در زيبايي شناسي شعر کلاسيک براي وصف «زلف »، «چشم » و «ابرو»ي زيبا بکار رفته است و در اشعار بيساراني هم بيشتر براي اين مضمون ها استفاده شده است .