چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف رتبهبندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی فروش در صنعت بیمه انجام پذیرفته است.روش: در پژوهش حاضر از روش مصاحبه عمیق بهمنظور شناسایی عوامل و از روش تحلیل شبکهای جهت رتبهبندی عوامل بهره گرفتهشده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان صنعت بیمه در استان گیلان، اعم از شبکه فروش صنعت بیمه ، دارای تجربه و تحصیلات عالیه و مدیران فنی و ستادی و بیمهگذاران عمده است که در این میان 17 نفر از آنان با درنظرگرفتن شروط دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد و سابقه کار حداقل 15 سال در صنعت بیمه و به روش گلوله برفی بهعنوان نمونه آماری جهت انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه مقایسات زوجی انتخاب گردیدند.یافتهها: یافتهها نشان میدهد که توانمندسازی نیروی فروش در صنعت بیمه تابعی از عوامل فردی مربوط به نمایندگان و عوامل مربوط به تشکیلات نمایندگان، عملکرد نماینده بیمه، عوامل مربوط به بیمه مرکزی، عوامل مربوط به شرکت بیمهگر، و عوامل محیطی میباشد و همچنین یافتههای بخش رتبهبندی نشان داده است که عوامل فردی مربوط به نمایندگان رتبه اول و عوامل تشکیلاتی مربوط به نمایندگان، عوامل مربوط به بیمه مرکزی ، عوامل محیطی و عوامل مربوط به شرکت بیمهگر به ترتیب رتبه اول تا چهارم را به خود اختصاص دادهاند.
Objective: The present study was conducted with the aim of ranking the factors affecting the performance of the sales network in the insurance industry.Method: In the present study, the in-depth interview method was used to identify the factors and the network analysis method was used to rank the factors. The statistical population includes all experts in the insurance industry in Gilan province, including the insurance industry sales network, with experience and higher education, and technical and staff managers and major insurers, among whom 17 of them with the conditions of having at least a degree Master's degree and work experience of at least 15 years in the insurance industry and by snowball method were selected as a statistical sample for interview and completion of a pairwise comparison questionnaire.Findings: The findings show that the performance of the sales network in the insurance industry is a function of individual factors related to agents and factors related to the organization of agents, insurance agent performance, factors related to central insurance, factors related to the insurance company, and environmental factors. Also, the findings of the ranking section have shown that the individual factors related to the representatives of the first rank and the organizational factors related to the representatives, the factors related to the central insurance, environmental factors and the factors related to the insurance company are ranked first to fourth, respectively.