چکیده:
یکی از مباحث مهم علم اصول و علم فقه مساله ی حکم تکلیفی و حکم وضعی می باشد. لذا هر کدام از این احکام دارای انواعی هستند. پرداختن به احکام مذکور و اقسام آن و همچنین جواب به این سوال که احکام (تکلیفی و وضعی) برای مکلفین چه تکلیف و وظیفه ی را در بر دارند؟ مسئله ی بسیار ضروری و مهم محسوب می شود.از نکات بسیار مهم حوزه ی تشریع بررسی این موضوع است که آیا بین حرمت (به عنوان حکم تکلیفی) و بطلان(به عنوان حکم وضعی) ملازمه وجود دارد یا خیر؟ از آنجا که نهی در صورت عدم وجود قرینه بر حرمت دلالت می کند، در این تحقیق باید به این مسئله پاسخ داده شود که آیا نهی الزامی که به متعلق خود(اعم از عبادات و معاملات) تعلق می گیرد مقتضی فساد و بطلان هست یا خیر؟ مشهور علمای شیعه معتقدند نهی در عبادات ، مطلقا دلالت بر فساد و بطلان می کند. اما در حوزه ی معاملات بین علما اختلاف وجود دارد. لذا این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی درصدد پاسخ گویی به این مهم است.
A Survey between Falsehood and Forbiddance Seyyed Mohammad Reza Ayati [1] Hooshang Golmohammadi [2] Abstract One the important issues of jurisprudence is the issue of withholding judgment and religious restraining order. Therefore, each of these orders are of different types. Studying these orders and their types and also answering the question of what task these withholding judgment and religious restraining order bring on the people is considered very necessary and important. One of the important points in Islamic schools is answering whether there is an implication between the forbiddance and the falsehood (as a withholding judgment) and the falsehood (as a religious restraining order) or not. Since forbidding is considered forbiddance in lack of any opposite case, in this study it must be answered whether forbidding as it makes constraints on its object including the worships and transactions) causes the corruption and the falsehood too or not. The great Islamic scholars believe that forbidding in worships shows the falsehood of it but in the domain of transactions there is contradictions among the scholars. Therefore, this study is to answer it through the analytic and descriptive method. Keywords: Forbidding, Corruption, Forbiddance, Falsehood [1] . Professor at IAU, Tehran Olum Tahgighat Branch, Iran. [2] . Faculty Member at IAU, Bonab Branch, Iran.
خلاصه ماشینی:
از نکات بسیار مهم حوزه ی تشریع بررسی این موضوع است که آیا بین حرمت (به عنوان حکم تکلیفی) و بطلان (به عنوان حکم وضعی) ملازمه وجود دارد یا خیر؟ از آنجا که نهی در صورت عدم وجود قرینه بر حرمت دلالت می کند، در این تحقیق باید به این مسئله پاسخ داده شود که آیا نهی الزامی که به متعلق خود(اعم از عبادات و معاملات ) تعلق می گیرد مقتضی فساد و بطلان هست یا خیر؟ مشهور علمای شیعه معتقدند نهی در عبادات ، مطلقا دلالت بر فساد و بطلان می کند.
ق ،ج ٤٠١/١) اما نسبت به نهی مولوی و ارشادی، در این که آیا هردو قسم مورد بحث هستند یا صرفا یکی از آنها ، باید ذکر کرد که اکثر اصولیون معتقدند هر دو قسم مورد بحث واقع می شوند به عنوان مثال در این باره در اصطلاحات الاصول چنین آمده است : »اما نهی ارشادی که برای رهنمون ساختن مکلف به بطلان عمل نهاده و آورده شده است ، هیچ سخنی در دلالت آن برفساد نیست ، همانند آن که از نماز در ایام حیض یا در لباس نجس و یا نهی درباره ی شستن لباس نجس با آب مضاف یا ذبح حیوان به غیر نام خدا یا با آلتی غیر آهنی برسد.