چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد رسانهای دانشجویان کارشناسی ارشد مجموعه رشتههای
علوم انسانی دانشگاههای شهر اهواز پر اساس رویکرد نظری تامن انجام گردید. نوع پژوهش کاربردی و
ماهیت ان توصیفی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیهی دانشجویان کارشناسی ارشد رشتههای
چ انسانی شهر اهواز در دانشگاههای شهیدچمران, علو و تحقیقات خوزستان. آزاد اسلامی واحد اهواز و
پیام نور بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۳۵۷ نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری دادههاء
پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه از طریق متخصصان بررسی و پایایی آن به وسیلهی آزمون
آلفای کرونباخ ۶ محاسبه گردید. داده-های گردآوری شده به کمک روشهای آمار توصیفی (فراوانی»
درصد میانگین, انحراف معیار) و استنباطی (آماره 1 تک گروهی, تحلیل واریانس چند متغیری و تک
متغیری) در سطح 2۰/۰۵ مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که سواد رسانهای دانشجویان
از نظر هر سه مولفهی سواد رسانهای (رژیم رسانهای, تحلیل پیامهای رسانهای دیدگاه انتقادی رسائهای)
درسیل گر خیای کج اسست. هم چنین نتایج نشان داد توانایی تحلیل پیامهای رسانهای دانشجویان دختر
بیشتر از دانشجویان پسر است. رژیم رسانهای دانشجویان مجرد بیبیشتر از دانشجویان متاهل بوده و از این نظر
دانشجویان علوم و تحقیقات خوزستان نسبت به دانشجویان دانشگاه پیام نور و آزاد اهواز در سطح بالاتری
قرار داشتهاند. انظر مس دانشچ وان و رضیت اشتغال تفاوت معناداری مشاهده نگردید
The aim of this study was to determine the media literacy status of postgraduate students
The humanities of Ahvaz universities were based on Taman's theoretical approach. Type of applied research and
Its nature has been descriptive. The statistical population of this study includes all postgraduate students in the field
Humanities in Ahvaz in Shahid Chamran, Aloo and Khuzestan universities. Islamic Azad of Ahvaz Branch and
The message was light. The sample size was determined based on Krejcie and Morgan table of 357 people. Data collection tool
The questionnaire was made by a researcher who evaluated the validity of the questionnaire by experts and its reliability by testing
Cronbach's alpha 6 was calculated. Data collected using descriptive statistics methods (frequency »
Mean, standard deviation) and inferential (single group statistics, multivariate and single analysis of variance)
(Variable) were analyzed at the level of 0.05. The results of this study showed that students' media literacy
In terms of all three components of media literacy (media regime, analysis of media messages, critical media perspective)
It is a crooked alley. The results also showed the ability to analyze female students' media messages
More than male students. The media regime of single students is higher than that of married students
Students of science and research in Khuzestan at a higher level than students of Payame Noor and Azad University of Ahvaz
Were located. There was no significant difference between Danesh Van and employment satisfaction