چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر تکانشگری, احساس
تنهایی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر متوسطه شهر آبادان بود. پژوهش حاضر یک طرح پژوهش
تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه های
تکانشگری بارت. احساس تنهایی و انگیزه پیشرفت بودند. نموئه پژوهش شامل ۰ دانش آموز دختر
مسسال اول دبیرمستانهای آبادان در سال تحصیلی ۴٩ -۹۳ بود که با روش نمونهگیری تصادفی چند
مرحلهای انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. قبل از اموزش مهارتهای اجتماعی از
هر دو گروه آزمایش و گواه پیش آزمونها گرفته شد. سپس به گروه آزمایش مهارتهای اجتماعی
در ۱۲ حجلسه ۰ دقیقهای آموزش داده شد و به گروه گواه هیچ آموزشی ارائه نشد. پس از اتمام دوره
آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس آزمونها گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا)
و یکراهه (آنکوا) نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی باعث افزایش معنی دار انگیزه پیشرفت و
همچنین کاهش معنی دار تکانشگری و احساس تنهایی در دانش آموزان شد.
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of social skills training on impulsivity, emotion
Loneliness and motivation was the progress of female high school students in Abadan. The present study is a research project
It was experimental and pre-test and post-test with a control group. The tools of this research include questionnaires
Bart impulsivity. They felt lonely and motivated to progress. The research sample included 0 female students
The first year of Abadan high schools was in the academic year of 2014-2015.
The stages were selected and assigned to experimental and control groups. Before learning social skills from
Both experimental and control groups were pretested. Then to the social skills test group
In 12 chambers, 0 minutes were taught and no training was provided to the control group. After completing the course
Training was taken immediately from both groups of post-tests. Results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA)
And one-way (ANKWA) showed that social skills training significantly increases the motivation for progress and
There was also a significant reduction in impulsivity and loneliness in students.