چکیده:
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 30 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل (هر گروه 15 دانشآموز) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای با روش آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. گروهها پرسشنامههای حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1988) و اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) را تکمیل کردند و آزمون معلمساخته بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی به طور معناداری باعث افزایش حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شد (05/0P<). نتایج نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود حمایت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان موثر بود.
خلاصه ماشینی:
به عبارت ديگر آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي به طور معناداري باعث افزايش حمايت اجتماعي ، اهمال کاري تحصيلي و پيشــرفت تحصيلي دانش آموزان شــد (٠٠٥>P).
نتايج نشان داد که آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر بهبود حمايت اجتماعي ، اهمال کاري تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان موثر بود.
Li, Han, Wang, Sun & Cheng 4.
Cole, Nick, Zelkowitz, Roeder & Spinelli 7.
Grunschel, Schwinger, Steinmayr & Fries 12.
Spinhoven, Huijbers Ormel & Speckens 5.
همچنين پژوهش هاي اندکي به بررسي اثربخشي شناخت درماني مبتني بــر ذهن آگاهي بر حمايت اجتماعي، اهمال کاري تحصيلي و بهزيستي روانشــناختي پرداختند و به نظر ميرســد که اين روش نقش موثري در بهبود ويژگيهــاي دانش آموزان مقطع متوسطه داشته باشد.
در نتيجه اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشــي آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر حمايت اجتماعي، اهمال کاري تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان انجام شد.
نتايج آزمون تحليل کوواريانس چندمتغيري براي بررسي اثربخشــي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر ايت اجتماعي، اهمال کاري تحصيلي و پيشــرفت تحصيلي دانش آموزان در جدول ٢ گزارش شد.
نتايج آزمون تحليل کوواريانس تک متغيري در متن تحليل کوواريانس چندمتغيري براي بررســي اثربخشــي شناخت درماني مبتني بــر ذهن آگاهي بر هر يک از متغيرهــاي حمايت اجتماعي، اهمال کاري تحصيلي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در جدول ٣ گزارش شد.
با توجــه به مجذور اتا ِ ميتوان گفت ٨٣ درصد تغييرات حمايت اجتماعي، ٧٦ درصد تغييرات اهمال کاري تحصيلي و ٦٨ درصد تغييرات پيشرفت تحصيلي دانش آموزان ناشي از تاثير آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي است .