چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه علی بین سرمایه روان شناختی و مشغولیت تحصیلی با میانجیگری انگیزه پیشرفت دانش آموزان دخترپایه دوم متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش راکلیه دانش آموزان دخترپایه دوم متوسطه شهرستان اهواز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل داده بودکه ازمیان آنان 150 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکاران، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو بودند. دادهها بااستفاده ازروش مدل یابی معادله ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی بر انگیزه پیشرفت و مشغولیت تحصیلی و همچنین، انگیزه پیشرفت بر مشغولیت تحصیلی دارای تاثیرمثبت معنادار هستند. همچنین، سرمایه روان شناختی بر مشغولیت تحصیلی بطورغیرمستقیم از طریق انگیزه پیشرفت تاثیر مثبت معنادار دارد. درمجموع نتایج این پژوهش نشان داد که سرمایه روان شناختی بطورمستقیم و غیرمستقیم برمشغولیت تحصیلی تاثیر مثبت معنادار دارد.
The present research investigates the causal relationship between psychological capital and academic engagement by mediating the motivation of the achievement of female students studying in the first grade of high school. The statistical population of research includes all female students studying in the first grade of high school in Bojnourd that they are studying in the academic year of 2014- 15 . Among whom 150 were selected by cluster random sampling. The used instruments include the questionnaire of psychological capital, the questionnaire of Hermann's motivation of development and the questionnaire of Tinio's academic engagement. The type of present research is correlation and it was carried out using structural equation modeling (SEM).The results of structural equation modeling showed that psychological capital has a significant positive effect on the motivation of progress and academic engagement; also, the motivation for progress on academic engagement in a series of chain relationships has a significant positive effect. Also, the results showed that psychological capital had a significant positive effect on academic engagement indirectly through the motivation of progress. Overall, the results of this study showed that psychological capital had a significant positive effect on academic engagement directly and indirectly.
خلاصه ماشینی:
Green, Martin & Marsh 3.
1. Luthans, Youssef, & Avolio 2.
يافته هاي پژوهش در جدول ١ نتايج ميانگين ، انحراف معيار و ضرايب همبســتگي متغيرهاي ســرمايه روان شــناختي، انگيزه پيشرفت و مشغوليت تحصيلي در دانش آموزان پسر گزارش شده است جدول ١.
در نمودار ٢ نتايج روابط ســاختاري بين ســرمايه روان شــناختي، انگيزه پيشرفت و مشغوليت تحصيلي به همراه ضرايب مسيرها در دانش آموزان پسر گزارش شده است .
بنابراين در جدول ٢ نتايج اثرهاي مســتقيم و غير مســتقيم ســرمايه روان شناختي و انگيزه پيشرفت با ميانجيگري مشغوليت تحصيلي در دانش آموزان پسر گزارش شده است .
در نتيجه مشغوليت تحصيلي متغير ميانجي مناسبي بين سرمايه روان شناختي و انگيزه پيشرفت در دانش آموزان پسر است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين روابط ســاختاري بين ســرمايه روان شــناختي و مشغوليت تحصيلي با ميانجيگري انگيزه پيشــرفت دانش آموزان پســر دوره متوســطه دوم انجام شد.
ديگر نتايج اين پژوهش نشان داد که سرمايه روان شناختي بر مشغوليت تحصيلي اثر مثبت دارد.
علاوه بر آن نتايج پژوهش حاضر نشــان داد که ســرمايه روان شــناختي از طريق انگيزه پيشــرفت بر مشــغوليت تحصيلي اثر مثبت دارد.
Motivation and Engagement Across the Academic Life Span A Developmental Construct Validity Study of Elementary School, High School, and University/College Students.
Anxiety, optimism and academic achievement among students of private medical and engineering colleges: a comparative study.
Psychological capital among university students: relationships with study engagement and intrinsic motivation.