چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک تعاملات اجتماعی و سبک های شناختی یادگیری با تفکر انتقادی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور، نمونه تحقیق شامل 250 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها توسط پرسشنامه تعاملات اجتماعی گلاس (1994)، پرسشنامه سبکهای شناختی یادگیری کلب (1985) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه خطی استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار مثبت (35/0)، با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنیدار و بین سبک شناختی یادگیری مشاهده تاملی (16/0) با تفکر انتقادی رابطه منفی و معنی دار وجود داشت. ولی ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار منفی (08/0-) و سبک های شناختی یادگیری تجربه عینی (05/0)، مفهوم سازی انتزاعی (07/0) و آزمایشگری فعال (06/0) با تفکر انتقادی رابطه معنی دار نداشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان دادکه بین متغیرهای پیشبین افکار منفی (به صورت معکوس) و افکار مثبت با تفکر انتقادی رابطه چندگانه وجود داشت و 16 درصد از واریانس تفکر انتقادی را تبیین کردند. همچنین نتایج نشان داد که افکار مثبت و افکار منفی به ترتیب قویترین پیشبینی کنندههای تفکر انتقادی بودند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که افزایش ادراک تعاملات اجتماعی در زمینه افکار مثبت و منفی در ارتقای تفکر انتقادی کمک مینماید.
خلاصه ماشینی:
ولي ادراک تعاملات اجتماعي در زمينه افکار منفي (٠/٠٨-) و ســبک هاي شــناختي يادگيري تجربه عيني (٠/٠٥)، مفهوم سازي انتزاعي (٠/٠٧) و آزمايشگري فعال (٠/٠٦) با تفکر انتقادي رابطه معنادار نداشتند.
Gul, Cassuma, Ahmada, Khana, Saeeda , Parpio 4.
بنابراين هدف پژوهش حاضر، تعيين ميزان رابطه بين ادراک تعاملات اجتماعي و ســبک هاي شناختي يادگيري با تفکر انتقادي ارتباطي دانش آموزان دختر بود.
نتايج بررسي رابطه بين زيرمقياس هاي سبک هاي شناختي يادگيري شامل تجربه عيني ، مشاهده تأملي ، مفهوم سازي انتزاعي ، و آزمايشگري فعال با تفکر انتقادي در جدول ٢ نشــان داده شده است .
نتايج جدول ٥ نشــان داد کــه افکار مثبت (به صورت مثبت )(٠٢٩=Beta، ٥/٣٢ =t) و افکار منفي (به صورت منفي ) توانســتند ١٦ درصد از واريانس تفکــر انتقادي را پيش بيني کننــد (٠١٦=R٢ ،٢٤/١٤= F، ٠/٠٠١ بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه ادراک تعاملات اجتماعي و سبک هاي شناختي يادگيري با تفکر انتقادي در دانش آموزان دختر دبيرستاني شهر اهواز بود.
اين نتايج با يافته هاي پژوهش هايي نظير توزنده (١٣٩٢)، و بابا خاني و ممي پور (١٣٨٢)، حاج حســيني و همکاران (٢٠١٦)، نتلفد (٢٠١٤)، اسپنسر (٢٠١٤) و ناتلند (٢٠١٢) که نشان دادند ادراک تعاملات اجتماعي پويا و مثبت با تفکر انتقادي همبسته است ، همسو بود.