چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تبیین تاثیر ویژگیهای یادگیرنده از طریق میانجی سودمندی ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرشهای ریسک پذیر و قصد کارآفرینی بود. روش تحقیق، توصیفی- همبستگی (از نوع علی) و جامعه آماری، دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر آباده به تعداد 913 نفر و نمونهای برابر 210 نفر با روش نمونهگیری تصادفی-خوشه ای از نوع تک مرحله ای بود. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه یادگیری در کارآفرینی تانگ و همکاران (2010)، فناوری اطلاعات و ارتباطات: آگوستینو (2002)، ریسک پذیری در کارآفرینی از ایورسون (2004)، توسعه کارآفرینی هیسریچ (1988) و اهداف کارآفرینی از اسکات و همکاران (2003) بود که روایی محتوایی آن تائید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ، رآورد گردید. یافتهها نشان داد، ویژگیهای کارآفرینی یادگیرنده، بر قصد کارآفرینی (01/ 0>P)، سودمندی ابزار فاوا (001/ 0>P).، و نگرشهای ریسک پذیر از طریق سودمندی ابزار فاوا و بر روی درک از مراکز توسعه پروژه کارآفرینی تاثیر مثبت داشت (001/ 0>P). همچنین، سودمندی ابزار فاوا بر نگرشهای ریسک پذیر (001/ 0>P)، و قصد کارآفرینی از طریق نگرشهای ریسک پذیر (05/ 0>P)؛ و نگرشهای ریسک پذیر بر قصد کارآفرینی به صورت مثبت موثر بود (001/ 0>P). درک از تعاملات تجربی با مراکز توسعه پروژه کارآفرینی، بر نگرشهای ریسک پذیر و بر قصد کارآفرینی، از طریق نگرشهای ریسک پذیر تاثیرمثبت گذاشت (001/ 0>P). اما سودمندی ابزار فاوا بر بر قصد کارآفرینی و همچنین درک از تعاملات تجربی با مراکز توسعه پروژه کارآفرینی، بر روی قصد کارآفرینی تاثیر نداشت (05/ 0>P). بحث و نتیجه گیری: از اینرو به نظر میرسد توسعه کارآفرینی، از طریق ابتکار و خلاقیت در طرح های کارآفرینانه، همچنین تشویق دانش آموزان به تغییر نگرش نسبت به کارآفرینی و کارهای خلاقانه در سایه آموزش بیشتر کارآفرینی حاصل می شود.
Introduction:The purpose of this study was to investigate the impact of learner characteristics through mediating the usefulness of ICT tools on risky attitudes and entrepreneurial intention. Materials and Methods:The research method was descriptive-correlational (causal type) and the statistical population was 913 female high school students in Abadeh and 210 students in a single sample using Power G sampling software and single-stage cluster random sampling. It was. Data collection tools in this study were Entrepreneurial Learning Questionnaire, by Tang et al. (2010), ICT, by Agostinho (2002), Entrepreneurial Venture Risk, by Iverson (2004), Entrepreneurial Development, by Hisrich(1988) and Entrepreneurial Goals, by Scott and et al. (2003) confirmed that its content validity and reliability through Cronbach's alpha were estimated to be 0.705, 0.721, 0.704, 0.821, and 0.813, respectively. SPSS 26 software was used to test the hypotheses in inferential statistics using structural equation modeling with Smart PLS3 software. Findings: The findings showed that learner entrepreneurial characteristics, on entrepreneurial intention (P 0.05). Conclusion:It seems that entrepreneurship development, through the initiative and creativity in entrepreneurial projects, as well as encouraging students to change their attitude towards entrepreneurship and creative work, is achieved through more entrepreneurship education.